Міфологізація та образ жінки у дискурсах масової культури постмодерну

  • Наталія Новокшонова Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна
Ключові слова: гендер, міфологеми, візуалізація, консюмеризм, ідеологія, висока культура

Анотація

Інтелектуальний контекст початку ХХІ ст., визначивши нові теми й предмети досліджень, de facto стирає межі між високою й низькою культурою, приділяючи особливу увагу масовій культурі як феномену, який постає засобом пошуку «відволікань» у реальному світі. У найширшому проблемному полі постмодернізму масова культура репрезентує те, як звичайна людина позначає себе як індивід у темпоральних і локальних вимірах. Коли сучасна культура репрезентує жінку в мейнстримі засобів масової інформації, вона «за визначенням» постає головним об’єктом створення певних міфологем, як правило, пов’язаних з цілями консюмеризму. Важливо те, що створена в уяві ілюзорна реальність спотворює наявну «картину світу», у якій жіночність, як і раніше, найчастіше подається як біологічна властивість. Тому метою нашої роботи є міждисциплінарний аналіз проблеми гендерної міфологізації у філософії й культурі постмодерну. Вищеозначене показує необхідність використання принципів системного аналізу з акцентом на герменевтичній інтерпретації текстів масової культури. Необхідно наголосити, що фемінінність і тілесність у своєму поєднанні займають особливе місце в культурі постмодерну; останнє яскраво репрезентується в усіх жанрах масової культури: як у серіалах Netflix, HBO, NBC, MTV, так і на широких екранах, що, безумовно, свідчить про феномен безпрецедентної візуалізації, яка використовується в різних жанрах масової культури. Припускаючи, що «героїня» масової культури початку ХХІ ст. – це артефакт, автори «артефактів» фемінінності, як і раніше, використовують домінантні міфологеми патріархатної культури, безумовно, із зазначенням певних змін. Тому для появи нової динаміки щодо міфологізації фемінінності важливо позбавити жіночність від страху патріархатної маскулінності. Сьогодні це завдання вирішується в мистецькому полі масової культури, на її найвищому рівні репрезентації гендерних міфів та міфологем (К. Баклі, А. Монро, М. Етвуд, Л. Моріарті та ін.).

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bem, S. L. (2004). Linzy gendera. Transformatsiya vzlyadov na problemu neravenstva polov [Gender lenses. Transformation of views on gender inequality]. Moskva : ROSSPEN [in Russian].

Benjamin, W. (1969). The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. Illuminations. Essays and deflrction. (pp. 217–252). New York: Schocken Books.

Chanter, T. (2006). Gender: Key Concepts in Philosophy. London: Continuum.

Delez, Zh. (2001). Empirizm i subektivnost. Kriticheskaya filosofiya Kanta. Bergsonizm. Spinoza [Empiricism and subjectivity. Kant's critical philosophy. Bergsonism. Spinoza]. Moskva : PYeR SE [in Russian].

Drotianko, L. H. (2013). Masova kultura i masova svidomist v umovakh hlobalizatsii [Mass culture and mass consciousness in the conditions of globalization]. Visnyk NAU. Seriia: «Filosofiia. Kulturolohiia» – Bulletin of NAU. Series: "Philosophy. Cultural Studies", 1 (17), 5–10 [in Ukrainian].

Eliade, M. (2010). Aspekty mifa [Aspects of the myth]. Moskva: Akademicheskiy Proekt [in Russian].

Fuko, M. (2004). Arkheologiya znaniya [Archeology of knowledge]. Sankt-Peterburg: ITs "Gumanitarnaya Akademiya", Universitetskaya kniga [in Russian].

Gusserl, E. (2009). Idei k chistoy fenomenologii i fenomenologicheskoy filosofii [Ideas for Pure Phenomenology and Phenomenological Philosophy]. Moskva: Akademicheskiy Proekt [in Russian].

Hulevskyi, S. (2015). Sotsiokulturna zumovlenist reprezentatsii zhinochosti ta muzhnosti u teleserialakh [Socio-cultural conditionality of representation of womanhood and manhood in television series]. Problemy humanitarnykh nauk. Seriia: «Filosofiia» – Problems of the humanities. Series: Philosophy, 35, 155–165 [in Ukrainian].

Jameson, F. (2009). Postmodernism, or The Cultural Logic of Late Capitalism. London, New York.

Kokhan, T. H. (2018). Mifichni siuzhety: dosvid kinointerpretatsii [Mythical Plots: The Experience of Film Interpretation]. Kulturolohichna dumka – Cultural thought, 14, 46–51 [in Ukrainian].

Ksenofontova, N. A. (2008). Vlast kak tsentralnyy vopros vo vzaimootnoshenii polov i v gendernykh issledovaniyakh [Power as a central issue in gender relations and gender studies]. Gender i vlast: semya, obshchestvo, gosudarstvo – Gender and power: family, society, state. (pp. 9–18). Moskva: In-t Afriki RAN [in Russian].

Lotman, Yu. M. (2010). Chemu uchatsya lyudi. Stati i zametki [What people learn. Articles and notes]. Moskva: Tsentr knigi VGBIL im. M. I. Rudomino [in Russian].

Melnychuk, M. M. (2016). Naukovo-fantastychni filmy i samopiznannia osobystosti [Science-fiction movies and self-knowledge of personality]. Psykholohiia i personality – Psychology and personality, 2 (10), part 2, 175–188 [in Ukrainian].

Mukhamed, Naim. (2003). Televidenie v kontekste globalizatsii kultury [Television in the context of globalization of culture]. Extended abstract of candidate`s thesis. Moskva. Retrieved from https://www.dissercat.com/content/televidenie-v-kontekste-globalizatsii-kultury [in Russian].

Panek, M. (2012). The Postmodern Mythology of Michel Tournier. Сambridge University Publishing.

Smith, E. L. (2012). Thomas Pynchon and the Postmodern Mythology of the Underworld. First printing Edition Peter Lang Inc.

Uiler, G. (2011). Geshtaltterapiya postmoderna [Gestalt therapy of personality]. Moskva: Smysl [in Russian].

Usov, D. V. (2002). Mifolohizatsiia svidomosti v suchasnomu suspilstvi [The mythologization of consciousness in modern society].Extended abstract of candidate`s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Vedenskaya, T. (2013). Soderzhanki [Kept women]. Moskva: Eksmo [in Russian].

Vlasova, T. & Martseniuk, L. (2019). Interpretive subjectivity and gender relativism in the theories of postmodernism. Interdisciplinary Studies of Complex Systems, 14, 99–105.

Vlasova, T. І. (2016). Kultura VS kulturalizm v diskursakh i praktikakh postmoderna [Culture VS Culturalism in the discourses and practices of postmodernism]. Naukovo-teoretychnyi chasopys – Scientific-theoretical journal, 1(7), 16–20 [in Russian].

Vlasova, T. І. (2018). Diskursivnost tela i telesnosti v filosofii i kulture postmoderna [Discursiveness of the body and corporeality in the philosophy and culture of postmodernism]. Vseukrainska naukovo-praktychna konferentsiia z mizhnarodnoiu uchastiu do 95-richchia Melitopolskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Bohdana Khmelnytskoho (20-21 kvitnia 2018 r.) – All-Ukrainian Scientific and Practical Conference with International Participation to the 95th Anniversary of Bohdan Khmelnytskyi Melitopol State Pedagogical University (April 20-21, 2018). R. Oleksenko (Ed.). (pp. 7–11). Melitopol: Vyd-vo MDPU im. Bohdana Khmelnytskoho [in Russian].

Zborovska, N. V. (2007). Suchasna masova literatura v Ukraini yak zahalnokulturna problema [Contemporary mass literature in Ukraine as a cultural problem]. Slovo i Chas – Word and Time, 6, 3–8 [in Ukrainian].

Zeisler, A. (2009). Feminism and Pop Culture. New York : Seal Studies.

Zurbrugg, N. (2005). Critical Vices : The Myths of Postmodern Theory. London, New York : Routledge.


Переглядів анотації: 237
Завантажень PDF: 286
Опубліковано
2020-08-10
Як цитувати
Новокшонова, Н. (2020). Міфологізація та образ жінки у дискурсах масової культури постмодерну. Науково-теоретичний альманах Грані, 23(5), 28-38. https://doi.org/10.15421/172050
Розділ
СОЦІОЛОГІЯ