Псевдонім у жіночій літературі: феміністські аспекти в гендерному контексті

  • Юлія Галицька Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна
Ключові слова: наратив, культура, міждисциплінарність, жіночий досвід, андрогінія, ідентичність, гендер

Анотація

Проблема ідентичності письменника, автора-жінки, що приховує свою стать під чоловічим псевдонімом, безперечно, маючи міждисциплінарний характер, залучає постмодерністську множинність наукових підходів і методів, що становить особливий інтерес у проблематизації культури постмодерну загалом і в оформленні нової гендерної системи культури зокрема. Акцентуалізація специфіки псевдоніма на основі ідей феміністської філософії із залученням герменевтичної інтерпретації відносин автора й соціокультурного контексту дозволяє помістити псевдонім у парадигмальні відношення знака/символу, сенсу/імені, наратива й гендера, культури та історії. У цьому контексті розглядається як андрогінна поетика, так і гінокритика в їх зв’язку із загальним теоретичним характером пріоритетів феміністської критики й гендерних досліджень.Заміна імені як «заміна ярлика» або повна анонімність аналізується на прикладах Дж. Еліот, Д. Остен, В. Вульф, Лі Харпер, Дж. Румельт, С. Шелдон, Т. Бегшоу, М. Вовчок, Л. Косач та ін. У сучасному дискурсі соціально й культурально значущі риси особи автора твору, як правило, не відтворюють бінарно-опозиційну ідентичність. У постсучасному контексті андрогінна («універсальна») ідентичність також перебуває в процесі трансформації і часто репрезентується в дискурсах бісексуальності (Дж. Ірвінг «В одній особі»).Водночас необхідно визнати, що гендерно-нейтральна концепція раціональність/емоційність автора твору не мала помітного впливу на проблему змін ідентичності автора-письменниці. Проте традиційне уявлення про жіночий досвід буття як про вторинний і несуттєвий втрачає своє домінуюче становище в суспільстві постмодерну з його теоретичною установкою на принципове різноманіття пізнавальних перспектив.Оскільки «жіноча література» – навіть у списку визнаних бестселерів – об’єднує дуже різні твори і за жанром, і за стилем, складно розглядати в одному ряду романи Ш. Бронте і М. Мітчел, Л. Моріарті й Дж. Еліот, В. Вулф і Лі Харпер. Звідси – деяка розмитість історичних періодів і літературних стилів, якої важко уникнути в аналізі псевдонімів письменників-жінок у такій статті як специфічному жанрі наукового дослідження.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bem, S. (2004). Linzy gendera. Transformacija vzgljadov na problemu neravenstva polov [Gender lenses. Transformation of views on gender inequality]. Moskva: ROSSPJeN [in Russian].

Vlasova, T. I. (2006). Formirovanie gendernyh stereotipov v zapadnoevropejskoj filosofii [Forming of gender stereotypes in Western European philosophy]. Kiev: Geneza [in Russian].

Stepanova, N. M., & Kochkina, E. V. (Eds.). (2004). Gendernaja rekonstrukcija politicheskih system [Gender reconstruction of the political systems]. Sankt-Peterburg: Alatejja [in Russian].

Dei, O. I. (1980). Slovnyk ukrainskykh psevdonimiv ta kryptonimiv (XVI-XX st.) [Dictionary of the Ukrainian pseudonyms and kryptonyms (XVI - XX century)]. Kyiv: Nauk. Dumka [in Ukrainian].

Zherebkina, I. (2000). «Prochti mojo zhelanie…». Postmodernizm. Psihoanaliz. Feminizm ["Read my desire…". Post-modernism. Psycho-analysis. Feminism]. Moskva: Ideja-Press [in Russian].

Zherebkina, I. (2003). Gendernye 90-e, ili Fallosa ne sushhestvuet [Gender in 90th, or Phallus does not exist]. Sankt-Peterburg: Alatejja [in Russian].

Losev, A. F. (2009). Filosofija imeni [Philosophy of the name]. Moskva: Akademicheskij Proekt [in Russian].

Mojem, U. S. (1989). Iskusstvo slova [The art of a word]. Moskva: Hud. lit-ra [in Russian].

Platon. (1965). Izbrannye dialogi [Selected dialogues]. Moskva: Hud. lit-ra [in Russian].

Pogrebnaja, V. L. (2003). Problemy jemansipacii zhenskoj lichnosti v russkoj kritike i romanah N. D. Hvoshhinskoj (60-80-e gody XIX stoletija) [Problems of emancipation of a female individual in Russian criticism and novels of

N. D. Hvo-shhinskoj (60-80th of ХIХ century)]. Zaporozh'e: ZTU [in Russian].

Shore, Je., Hajder, K., & Zvereva, G. (Eds.). (2009). Pol. Gender. Kul'tura [Sex. Gender. Culture]. Moskva: Frajburgskij un-t, RGGU [in Russian].

Shore, Je. (1998). Feministskoe literaturovedenie na poroge XXI veka [Feminist literary criticism on the threshold of ХХI century]. Literaturovedenie na poroge XXI veka – Literary criticism on the threshold of ХХI century. (pp. 97–103). Moskva: Randevu – AM [in Russian].

Shouolter, Je. (2004). Nasha kritika: avtonomnost' i assimiljacija v afro-amerikanskoj i feministskoj teorii literatury [Our criticism: autonomy and assimilation in the afro-american and feminist theory of literature]. Sovremennaja literaturnaja teorija. Antologija – Modern literary theory. Anthology. Moskva: Flinta; Nauka [in Russian].

Jeko, U. (2011). Imja rozy [Roses name]. Moskva: AST, Cortus [in Russian].

Spender, D., & Todd, J. (Eds.). (1985). Anthology of British Women Writers. London: Pandora.

Askerly, B. (2010). Doing Feminist Research in Political and Social Science. Palgrave.

Bollman, S. (2018). Women Who Write Are Dangerous. Abbeville Press.

Butler, J. (1999). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. New York and London: Routledge.

Ciuraru, C. (2012). Nom de Plume: A (Secret) History of Pseudonyms. Harper Perennial.

Nicholson, L. J. (Еd.). (1990). Feminism. Postmodernism. New York and London: Routledge.

Shanley, M. L., & Pateman, C. (Еds.). (1991). Feminist Interpretations and Political Theory. Pennsylvania State University: Polity Press.

Gortner, C. W. (2016). Marlene. William Morrow Paperbacks.

Kirkham, M. (1983). Jane Austen, Feminism and Fiction. Brighton.

Millet, K. (2016). Sexual Politics. Columbia University Press.

Minogue, S. (2014). Problems for Feminist Criticism. New York: Routledge.

Perez, C. C. (2019). Invisible Women: Data Bias in a World Designed for Men. Harry A.


Переглядів анотації: 525
Завантажень PDF: 351
Опубліковано
2020-07-05
Як цитувати
Галицька, Ю. (2020). Псевдонім у жіночій літературі: феміністські аспекти в гендерному контексті. Науково-теоретичний альманах Грані, 23(4), 28-35. https://doi.org/10.15421/172038
Розділ
СОЦІОЛОГІЯ