Піднесене як стан, його зв'язок з метапізнанням і священними текстами релігійно-містичної культури

  • Михайло Мурашкін Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ
Ключові слова: піднесене, метапізнання, містичний стан, мистецтво, компенсаторний транс, Святе Письмо

Анотація

Метою роботи є освітлення звязку піднесеного в релігійно-містичній культурі з процесом метапізнання і з тим, як це представлено в Святому Письмі релігійних текстів. Методологія отримання нових знань грунтується на компаративному методі дослідження. При цьому співставлені різні стани як містиків так і митців, співставлені тексти Святого Письма різних релігій. Наукова новизна полягає в тому, що знайдено зв'язок піднесеного у митця з метапізнанням містика, зв'язок цих процесів, які віддзеркалені в Святому Письмі релігійних текстів. Висновки: піднесене містика і митця має подібність, пов’язане з процесом метапізнання і віддзеркалюється в текстах Святого Письма різних релігій. Піднесене – це різновид прекрасного. Дуже близька за значенням до категорії піднесеного є категорія величного. І піднесене, і величне спрямовані своїм розумінням вгору, до неба. У релігії таку спрямованість має Всевишній, який в опозиціях великого і малого є великим. В опозиціях значущого і незначного Всевишній є значущим.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Adler, A. (1997). O nervicheskom haraktere [About the nervous character]. (p. 106). Sankt-Peterburg: Universitetskaja kniga [in Russian].

Anderhil, Je. (2000). Misticizm. Opyt issledovanija prirody i zakonov razvitija duhovnogo soznanija cheloveka [Mysticism. Experience in the study of nature and the laws of development of the spiritual consciousness]. (p. 407). Kiev: Sofija, Ltd. [in Russian].

Berch, V. (2014). Osoznannaja meditacija: prakticheskoe posobie po snjatiju boli i stressa [Conscious Meditation: A Practical Guide to Relieving Pain and Stress]. (p. 90). Moskva: Mann, Ivanov i Ferber [in Russian].

Biblija. Svjate Pysjmo Starogho ta Novogho Zavitu [Bible. The Holy Scriptures of the Old and New Testaments]. (2007). (pp. 118–123). Rym: Vydavnyctvo otciv Vasylian "MISIONER" [in Ukrainian].

Derrida, Zh. (2001). Ostav eto imia (Postskriptum) "Sauf le nom" [Leave This Name (Post Script) "Sauf le nom"]. Dekonstruktciia: teksty i interpretatciia. Derrida Zh. Ostav eto imia (Post-skriptum), Kak izbezhat razgovora: denegatcii – Deconstruction: Texts and Interpretation. Derrida J. Leave This Name (Post Script), How to Avoid Talk: Negation. (p. 261). Minsk: Ekonompress [in Russian].

Zabijako, A. P. (2009). Trans. Jenciklopedija jepistemologii i filosofii nauki [Trance. Encyclopedia of Epistemology and Philosophy of Science]. (p. 999). Moskva: "Kanon" ROON "Reabilitacija" [in Russian].

Kabat-Zinn, Dzh. (2013). Praktika meditatcii: V liuboe vremia, v liubom meste [Meditation Practice: Anytime, Anywhere]. (p. 196). Moskva: Eksmo [in Russian].

Krishnamurti, D. (1999). Zapisnye knizhki [Notebooks]. (pp. 112–237). Moskva: Razum / Mir Krishnamurti [in Russian].

Kroket, K. (2003). Pіdnesene (sublime) [Sublime]. Entciklopedіia postmodernіzmu – Encyclopedia of Postmodernism. (p. 307). Kyiv: Vid-vo Solomіi Pavlichko "Osnovi" [in Ukrainian].

Nisargadatta, M. (2013). Ia est To [I am That]. (p. 231). Moskva: ID "Ganga" [in Russian].

Ortega-i-Gasset, Kh. (1991). Chto takoe filosofiia? [What is philosophy?]. (p. 106). Moskva: Nauka [in Russian].

Teplov, B. M. (1985). Konspekty i kommentarii k knige A. Anastazi «Differencial'naja psihologija» [Summaries and comments on the book of A. Anastazi "Differential Psychology"]. Izbrannye trudy – Selected Works. (Vol. 2.), (p. 268). Moskva: Pedagogika [in Russian].

Uiliams, M. (2014). Osoznannost: kak obresti garmoniiu v nashem bezumnom mire [Awareness: how to find harmony in our crazy world]. (p. 99). Moskva: Mann, Ivanov i Ferber [in Russian].

Shestakov, V. P. (1983). Esteticheskie kategorii: Opyt sistematicheskogo i istoricheskogo issledovaniia [Aesthetic categories: Experience of systematic and historical research]. (p. 100). Moskva: Iskusstvo [in Russian].

Jeliade, M. (2009). Istorija very i religioznyh idej: Ot Gautamy Buddy do triumfa hristianstva [A History of Faith and Religious Ideas: From Gautama Buddha to the Triumph of Christianity]. (p. 75). Moskva: Akademicheskij Prospekt [in Russian].

Jung, K. (1995). Psihologicheskie tipy [Psychological types]. (p. 532). Sankt-Peterburg: Juventa, Moskva: Progress-Univers [in Russian].

Juhannison, K. (2011). Istorija melanholii. O strahe, skuke i pechali v prezhnie vremena i teper' [History of melancholy. About fear, boredom and sadness in the old days and now]. (p. 64). Moskva: Novoe literaturnoe obozrenie [in Russian].

Jaspers, K. (1997). Obshhaja psihopatologija [General psychopathology]. (p. 483). Moskva: Praktika [in Russian].

Kant,Immanuel. (1987). Critique of Judgment. (Werner Pluhar, Trans.), (p. 115). Indianapolis: Hackett.


Переглядів анотації: 252
Завантажень PDF: 175
Опубліковано
2020-03-11
Як цитувати
Мурашкін, М. (2020). Піднесене як стан, його зв’язок з метапізнанням і священними текстами релігійно-містичної культури. Науково-теоретичний альманах Грані, 23(3), 38-45. https://doi.org/10.15421/172023
Розділ
Стаття

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають