Філософсько-освітній вимір виховного потенціалу феноменів самоактуалізації та самореалізації особистості

  • N. V. Ovcharenko Дніпропетровський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Ключові слова: філософія освіти, самоактуалізація, самовиховання, самореалізація, девіація, цінність, особистість

Анотація

Проблема самовиховання має особливе значення стосовно того аспекту самоактуалізації та самореалізації, який стосується набуття особистістю суб’єктного статусу в освітній діяльності. Самовиховання та процеси самоактуалізації і самореалізації виступають як взаємообумовлені складові саморозвиваючого навчання. Самовиховання є важливим механізмом поєднання спрямованості освітнього процесу як на  пізнавальні потреби, так і на потреби саморозвитку особистості. Концепт самовиховання посилює синергетичний методологічний потенціал понять самоактуалізації та самореалізації, оскільки ґрунтується на синергетичних ідеях самоорганізації Самовиховання, як і самореалізація та самоактуалізація,  має інтегративний екзистенційний характер і в цільовому вимірі виходить за межі формальної освітньої діяльності, оскільки характеризує особистість як таку, що постійно перевизначається у своєму саморозвиткові. Концепт самовиховання посилює значення самоактуалізації та самореалізації як цілей неперервної освіти, оскільки відображає пожиттєвий характер процесу самотворення особистості. У контексті синергетичної методології важливим аспектом використання концептів самоактуалізації та самореалізації у процесі цілепокладання виховної діяльності постсучасного зразка є зміни в розумінні девіацій та їх зв’язку з процесом саморозвитку особистості. Самореалізація   та самоактуалізація позитивно­девіантної особистості представляється як якісно нове соціальне та освітнє явище.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Barlukova Y.A. Sinergeticheskiy podhod k realizatsii operezhayuschey sistemy obrazovaniya (Synergistic approach to the implementation of advanced education system);Vestnik Buryatskogo gosudarstvennogo universiteta; 2010; no. 15; рр. 39­42.

Gazman O.S. Pedagogika svobody: put v gumanisticheskuyu tsivilizatsiyu XXI veka (Pedagogy of freedom: the path to the humanist civilization of the XXI century);Pedagogy;1996; Vol. 6; рр. 34 ­ 41.

Ezhak E.V. Sovremennye kontseptsii samorazvivayuschego obucheniya i sposoby ih realizatsii (Modern concepts of self­development learning and the ways of their implementation);Izvestiya Volgogradskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta;2008; no. 8; рр.164­167.

Selevko G.K. Sovremennye obrazovatelnye tehnologii (Modern educational technology);Education; Moscow; 1998; 256 p.

Snimschikova E.V. Samoaktualizatsiya i pozitivnye deviatsii lichnosti – harakter vzaimosvyazi (Self­actualization and positive deviation of the individual ­ the nature of the relationship);Gumanitarnye; sotsialno­ekonomicheskie i obschestvennye nauki;2011; no. 1; рр.74­78.

Shmoilova N.A. Tsennostnoe otnoshenie k zdorovyu i samoaktualizatsiya lichnosti (Value attitude to health and self­actualization of person);Omskiy nauchnyy vestnik; 2007; no. 4 рр. 126­130.


Переглядів анотації: 184
Завантажень PDF: 81
Опубліковано
2014-12-04
Як цитувати
Ovcharenko, N. V. (2014). Філософсько-освітній вимір виховного потенціалу феноменів самоактуалізації та самореалізації особистості. Науково-теоретичний альманах Грані, 18(2), 48-52. https://doi.org/10.15421/1715038
Розділ
Стаття