Онтологія добра і зла та проблема свободи вибору християнином у філософських міркуваннях С. К’єркегора

Ключові слова: страх, естетика, етика, «або-або», свобода, Бог, «стрибок віри», філософи-екзистенціалісти

Анотація

У статті розкривається особливість філософських міркувань С. К’єркегора щодо сутності добра і зла, проблеми етичного та психологічного стиснення людського буття в трансценденції «або-або». Зазначається, що християнин, який є людиною етичною, потрапляє у ситуації вибору між добром і злом, а зависання процесу вибору в часі призводить до вибору у несвободі, що вже є гріхом і злом. Вказується на існування певної розмежованості понять в філософії С. К’єркегора та розподіленні ситуації вибору через систему етики, естетики, віри. Зазначається, що у «стрибку віри» здійснюється вільний вибір добра, коли етика тільки формує дилему вибору, а естетика впливає на вибір через почуттєвість та публічність. «Стрибок віри» дозволяє поєднати розбіжність свободи трьох систем у єдину істину. Звертається увага на свободу Бога щодо непізнання несвободи, і це визначається філософом як головний аргумент щодо неможливості долучення Бога до помноження зла, адже вимір зла споконвіку перебуває у несвободі, якої Бог не відає через власну свободу. З’ясовується, що страх також властивий несвободі, відповідно до міркувань С. К’єркегора, отже страх відчувають люди та демони. Демони бояться доторку свободи, люди відчувають страх у зв’язку зі своїм пізнанням несвободи та втратою віри. З’ясовується, що питання віри християнина в метафізиці свободи вибору є засобом спасіння від демонічності несвободи. Втрата віри на будь-яких етапах життя людини призводить до відчаю. Виокремлюються два типи відчаю у філософії С. К’єркегора: відчай бути Я та відчай не бути Я. Робиться акцент на понятті «гріха» в християнському визначенні його С. К’єркегором, а також на проблемі «блокування» вибору страхами. Страх визначається як психологічна проблема вибору та метафізична сутність зла, що й само відчуває страх перед добром. Також у статті робиться короткий порівняльний огляд філософських міркувань С. К’єркегора та філософів-екзистенціалістів. Оцінюється вплив філософії С. К’єркегора на формування світогляду філософів-екзистенціалістів.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

1. Buber, M. (1999). Problema cheloveka [Human problem], Dva obraza veryi. Moscow: Izdatelstvo AST [in Russian].
2. Kerkegor, S. (2010). Bolezn k smerti [Illness to death]. Strah i trepet. Moscow: Kulturnaya revolyutsiya [in Russian].
3. Kerkegor, S. (2011). Ili – ili. Fragment iz zhizni [Or-or. Fragment of life]. (Vols. 1-2). St. Petersburg: TID Amfora [in Russian].
4. Kerkegor, S. (2010). Ponyatie straha [Concept of fear]. Strah i trepet. Moscow: Kulturnaya revolyutsiya [in Russian].
5. Kerkegor, S. (2010). Strah i trepet [Fear and awe]. Moscow: Kulturnaya revolyutsiya [in Russian].
6. Onyshchuk, O.V. (2008). Kontseptsiia liudskoi ekzystentsii Sorena Kierkehora [The concept of the human existence of Sjoren K’кrkegora]. Extended abstract of candidate`s thesis. Lviv [in Ukrainian].
7. Peter, P.R. (1998). Seren Kirkegor sam svidetelstvuyuschiy o sebe i o svoey zhizni [Siren Kierkegaard himself testifying about himself and his life]. Ural: LTD [in Russian].

Переглядів анотації: 757
Завантажень PDF: 703
Опубліковано
2019-01-30
Як цитувати
Savonova, G. I. (2019). Онтологія добра і зла та проблема свободи вибору християнином у філософських міркуваннях С. К’єркегора. Науково-теоретичний альманах Грані, 22(1), 110-116. https://doi.org/10.15421/171914
Розділ
Стаття