Логіко-філософські межі поняття освіта

Ключові слова: філософія освіти, педагогіка, навчання, виховання, розвиток, співвідношення понять, поділ поняття

Анотація

У статті розглянуто проблему логіко-філософських меж поняття освіти, що являється актуальною і потребує філософської експлікації. Уточнено, що дану проблему пов’язано з проблемою співвідношення понять освіта, навчання, виховання. Систематизовано основні варіанти співвідношення понять освіти, навчання, виховання. Виявлено три основні схеми. Однокомпонентна схема пов’язана з ототожненням розглянутих понять і має кілька варіантів. Основні характеристики першого варіанту: освіта спрощується до навчання, робиться акцент на оволодінні знаннями і розумовому розвитку, відбувається зниження ролі виховання. Основні характеристики другого варіанту: виховання є системоутворюючим педагогічним поняттям, яке трактується в широкому – соціальному значенні. З’ясовано, що прикладами першої схеми є «виховуюче навчання», сучасна вища освіта як навчання, виховання «нової» людини в СРСР. Двокомпонентна схема виходить з того, що освіту не може бути зведено до одного з варіантів (навчання або виховання). Два даних поняття є взаємопов’язаними, але не можуть бути ототожнені. Поняття навчання пов’язане з моделюванням, схематизацією, штучним створенням навчальних ситуацій, воно націлене на інтелектуальний розвиток і реалізується за допомогою семіотичного начала. Поняття виховання пов’язане з безпосереднім переживанням дітьми виховних ситуацій, націлене на формування морально-вольових якостей і реалізується за допомогою аксіологічного начала. Навчання вирішує завдання підготовки дітей до життя, а виховання допомагає включенню дітей в життя. Виховання і навчання є дві підсистеми освіти. Як перша, так і друга схеми є поширеними. Трьохкомпонентна схема включає в обсяг освіти поняття навчання, виховання, розвитку. Дана схема, хоча й становить інтерес, але знаходиться ще в процесі свого термінологічного становлення.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

1. Bazaluk, O.A. (2018). Osobennosti perekhoda osnovnykh smyslov grecheskoi paideii v teorii obrazovaniia srednevekovia [Features of the transition of the basic meanings of the Greek Paideia in the theory of medieval education]. Schole. Filosofskoe antikovedenie i klassicheskaia traditciia, 12, 243-258 [in Russian].
2. Busel, V.T. (2005). Velykyj tlumachnyj slovnyk suchasnoi’ ukrai’ns’koi’ movy [Great explanatory dictionary of contemporary Ukrainian language]. Kyiv: Perun [in Ukrainian].
3. Goncharenko, S. (1997). Ukrai’ns’kyj pedagogichnyj slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. Kyiv: Lybid’ [in Ukrainian].
4. Gusejnov, A.A. (2005). Obrazovanie, obuchenie, vospitanie [Education, training, education]. Jetika obrazovanija. Vedomosti, 26, 88-102 [in Russian].
5. Dvoreckij, I.H. (1976). Latinsko-russkij slovar’ [Latin-Russian Dictionary. About 50,000 words]. Moscow: Russkij jazyk [in Russian].
6. Donskih, O.A. (2018). Situacija v sovremennom obrazovanii: aktual’nost’ Aristotelja [The situation in modern education: the relevance of Aristotle]. Schole. Filosofskoe antikovedenie i klassicheskaia traditciia, 12, 207-219 [in Russian].
7. Dvoreckij, I.H. (Eds.). (1958). Drevnegrechesko-russkij slovar’ [Ancient Greek-Russian dictionary]. Gosudarstvennoe izdatel’stvo inostrannyh i nacional’nyh slovarej. Moscow [in Russian].
8. Kremen’, V.G. (ed.) 2008. Encyklopedija osvity [Encyclopedia of Education]. Jurinkom Inter. Kyiv [in Ukrainian].
9. Zakon Ukrai’ny pro osvitu. № 2145-VIII [Law of Ukraine. About education Law from 09.05.2017 № 2145-VIII]. (2017). Vidomosti Verhovnoi’ Rady, 38-39. Retrieved from: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].
10. Kasatkin, P.I. (2017). Obrazovanie v kontekste filosofii kul’tury: ot Novogo vremeni k sovremennosti [Education in the context of the philosophy of culture: from the New time to the present]. Missija konfessij, 24, 55-68 [in Russian].
11. Kornetov, G.B. (2015). Sushhnost’ i sootnoshenie vospitanija i obuchenija [Essence and the ratio of education and training]. Academia. Pedagogicheskij zhurnal Podmoskov’ja, 4 (6), 50-56 [in Russian].
12. Kornetov, G.B. (2016). Chto takoe obrazovanie? [What is education?]. Academia. Pedagogicheskij zhurnal Podmoskov’ja, 3, 48-54 [in Russian].
13. Lerner, I.Ja. (1988). Ob obuchenii i vospitanii [About training and education]. Moscow: Institut obshhej pedagogiki APN USSR [in Russian].
14. Mihajlov, F.T.(2010). Vospitanie [Education]. Novaja filosofskaja jenciklopedija. (Vol.1). Moscow: Mysl’ [in Russian].
15. Novikov, A.M. (2013). Pedagogika: slovar’ sistemy osnovnyh ponjatij [Pedagogy: A Dictionary of the System of Basic Concepts]. Moscow: Izdatel’skij centr IJeT [in Russian].
16. Polishhuk, N.V. (2018). Osoblyvosti transformacii’ osvity j duhovnosti v epohu globalizacii’ ta kosmizacii’ [Features of the transformation of education and spirituality in the era of globalization and cosmization]. Scientific and theoretical almanac «Grani», 8, 103-111 [in Ukrainian].
17. Davydov, V.V. (ed.). (1993-1999). Rossijskaja pedagogicheskaja jenciklopedija [Russian Pedagogical Encyclopedia]. (Vol. 1-2). Moscow: Bol’shaja rossijskaja jenciklopedija [in Russian].
18. Ryzhov, A.N. (2012). Genezis pedagogicheskih ponjatij v Rossii v XI–XX vv. [Genesis of pedagogical concepts in Russia in the XI–XX centuries]. Moscow: MPGU [in Russian].
19. Rjabchenko, V. (2011). Osvita, navchannja, vyhovannja j socializacija jak ponjattja j procesy ta mezhi osjagnennja nymy osobystosti [Education, training, upbringing and socialization as concepts and processes and limits of comprehension of personality]. Vyshha osvita Ukrai’ny, 1, 46-54 [in Ukrainian].
20. Sysojeva, S. (2012). Sfera osvity jak ob’jekt doslidzhennja [The field of education as an object of research]. Osvitologija, 1, 22-29 [in Ukrainian].
21. Starikova, L.D. (2010). O sootnoshenii ponjatij «vospitanie» i «obuchenie» [On the relationship between the concepts of «education» and «training»]. Vestnik Cheljabinskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta, 1, 194-202 [in Russian].
22. Telegina, G.V. (2005). Obrazovanie na perekrestkah kul’tur: reforma na Zapade i ee interpretacii [Education at the crossroads of cultures: reform in the West and its interpretation]. Tjumen’: Tjumenskij gosudarstvennyj universitet [in Russian].
23. Fomenko, N.A. (2005). Pedagogika vyshhoi’ shkoly: metodologija, standartyzacija turysts’koi’ osvity [Pedagogy of the High School: Methodology, Standardization of Tourist Education]. Kyiv: Slovo [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 310
Завантажень PDF: 187
Опубліковано
2018-11-19
Як цитувати
Shatalovych, A. M. (2018). Логіко-філософські межі поняття освіта. Науково-теоретичний альманах Грані, 21(10), 170-178. https://doi.org/10.15421/1718144
Розділ
Стаття