Майстерня як форма існування філософії в університеті


Ключові слова: https://doi.org/10.15421/1718141
Ключові слова: майстерня, філософія, методологія, знання, навички, вміння

Анотація

Показано, що ідея філософської майстерні сходить до концепції педагогічної майстерні «Французької групи нової освіти», яка сформулювала її ключові настанови: 1) активна позиція викладача та студента; 2) пріоритет самостійності у здобутті знань; 3) впевненість у таланті кожного учня; 4) використання критичного мислення; 5) інтерсуб’єктивний характер відносин; 6) точність розрахунку психологічних впливів. Надана розмітка філософської майстерні у наступних складових: 1) змістовній; 2) історичній; 3) загально-гуманітарній; 4) методологічній; 5) організаційній; 6) комунікативній; 7) теоретичній.Змістовна складова показана у просторовому, темпоральному, дієвому аспектах. Серединність філософської майстерні у тому, що вона передбачає певний рівень ремісництва (techne) та водночас вихід до творчості (poiesis). В історичній складовій показані умови становлення філософської майстерні у ДНУ імені Олеся Гончара. Загально-гуманітарна складова розкрита як простір розвитку фундаментальних гуманітарних практик: дискурсу, читання, писання. Показано, що методологічна складова передбачає наукову працю у комплементарності класичних, некласичних, постнекласичних методів дослідження. Усвідомлено, що комунікативна складова полягає у зміщенні акцентів із лекційно-семінарської на проблемну. З’ясовано, що комунікативна складова спрямована на утворення творчої атмосфери як показника самоорганізації. Показана спрямованість теоретичної складової на побудову метафізичного знання та її вихід за межі майстерні.

Посилання

1. Groupe Français d’Education Nouvelle. Retrieved from: http://www.gfen.asso.fr/fr/accueil.
2. Witgenstein, L. (2017). Logiko-filosofskij traktat [Logic-Philosophical Tractatus]. Moscow: Kanon+Reabilitacia [in Russian].
3. Meichyck, G.A. Istoriko-filosofskij vzglyad na pedagogicheskuyu tehnologiyu masterskih [Historical-Philosophical View on Pedagogical Technology at Workshops]. Retrieved from: http://www.rcde.ru/method/937.html [in Russian].
4. Pyatigorsky, A.M. (2004). Neprekrashchaemyj razgovor [Unstoppable Conversation]. Saint Petersburg: Azbuka-klassika
[in Russian].
5. Heidegger, M. (1993). Vopros o tehnike [Question about Technics from the Collected works Time and Being: Articles and Speeches]. Moscow: Respublika [in Russian].
6. Shevchenko, O. Osoblyvosti realizacii tehnologii pedagogichnyh maysteren’ u procesi pidvyschchennya kvalifikacii pedagogichnyh pracivnykiv [Peculiarities of realization of technology of pedagogical workshops during a training of teachers]. Retrieved from: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/17353/1/Shevchenko.pdf [in Ukrainian].
7. Shpet, G.G. (1989). Sochinenia [Works]. Moscow: Pravda [in Russian].
Опубліковано
2018-11-19
Як цитувати цю статтю:
Shevtsov, S. (2018). Майстерня як форма існування філософії в університеті. Науково-теоретичний альманах "Грані", 21(10), 148-154. https://doi.org/10.15421/1718141
Розділ
Статті