«Невидимі» бар’єри соціальної нерівності: передумови відтворення у дошкільній і початковій освіті

  • I. S. Nechitaylo Харківський гуманітарний університет «Народна українська академія» https://orcid.org/0000-0002-0656-0370
  • A. V. Minko Харківський гуманітарний університет «Народна українська академія»
Ключові слова: код когнітивний, код мовний, інститут освіти, фактори соціальної нерівності, соціальний прошарок, соціально значущі ресурси, соціальні шанси, педагог

Анотація

Статтю присвячено розгляду бар’єрів соціальної нерівності, що відтворюються в освіті, зокрема на її початкових рівнях. Встановлено, що результати більшості сучасних соціологічних досліджень свідчать про те, що успіхи в освіті та соціальний статус, що досягається через деякий час після закінчення навчання, залежать від соціального походження індивіда. Зауважується, що така залежність свідчить про недієвість легальних механізмів соціальної мобільності, зокрема тих, що закладені в основу функціонування інституту освіти. Оцінено вплив факторів нерівності, що є мало вивченими в соціології. З опорою на праці зарубіжних соціологів, виявлено «бар’єри», що мають місце в системі освіти, сприяють відтворенню соціальної нерівності і перешкоджають вертикальній соціальній мобільності. Особливу увагу приділено науковому осмисленню одного з них, який пов’язаний із відмінностями у мовних і когнітивних кодах, носіями яких є діти – вихідці з різних соціальних прошарків. Надаються авторські тлумачення термінів «мовний код» і «когнітивний код». Наводяться результати досліджень, проведених за участю авторів у 2013–2015 роках, що підтверджують наявність і розкривають механізм дії зазначеного бар’єру. За результатами досліджень доведено, що ступінь розвиненості когнітивних кодів, хоча і залежить від фактору соціального походження, зокрема від роду професійної діяльності матері як найважливішого агенту первинної соціалізації, все ж таки стиль роботи педагога значною мірою впливає на розвиток когнітивних кодів. Робиться заключний висновок про те, що дотримання вчителями демократичних засад спілкування і діалогічності освітнього дискурсу, спрямованість викладацьких методик, перш за все, на когнітивний розвиток учнів (а не на завантаження їх пам’яті інформацією) дозволить зняти один із фундаментальних бар’єрів нерівності в освіті, що закладається ще на перших освітніх сходинах – на рівні загальної дошкільної та початкової шкільної освіти.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

1. Bernstajn, B. (2008). Klass, kody i kontrol’: struktura pedagogicheskogo diskursa [Class, codes and control: the structure of pedagogical discourse]. Mosсow: Prosveshchenie [in Russian].
2. Burd’e, P., & Passeron, ZH.-K. (2007). Vosproizvodstvo: ehlementy teorii sistemy obrazovaniya [Reproduction: elements of the theory of the system of education]. Mosсow: Prosveshchenie [in Russian].
3. Giddens, E. (2005). Sociologiya [Sociology]. Mosсow: Editorial URSS [in Russian].
4. Nechitajlo, I.S. (2015). Vozmozhnosti i perspektivy primeneniya nekotoryh situativnyh testov v ehmpiricheskoj sociologii (na primere testa gruppirovki kartinok [Opportunities and prospects for the application of some situational tests in empirical sociology (on the example of a grouping test for pictures)]. Socis, 6, 68-77 [in Russian].
5. Nechitajlo, I.S. (2015). Izmenenie obshchestva cherez izmenenie obrazovaniya: illyuziya ili real’nost’? [The change of society through a change in education: illusion or reality?]. Kharkiv: Izd-vo NUA [in Russian].
6. Nechіtajlo, І.S. (2018). Sistemno-kodova koncepcіya vzajemodіi suspіl’stva ta osvіty [System-code concept of the interaction of society and education]. Extended abstract of doctor’s thesis. Kharkiv [in Ukrainian].
7. Oksamitna, S.M. (2014). Osvіtnya nerіvnіst’ і ekspansіya vishchoї osvіti [Educational inequality and the expansion of higher education]. Prioritety sovremennogo obrazovaniya: teoriya, metodologiya, praktika – Priorities of Modern Education: Theory, Methodology, Practice: Proceedings from the International Scientific and Practical conference. Kharkiv: Izd-vo NUA [in Ukrainian].
8. Osipov, A.M. (2015). Global’naya sociologiya obrazovaniya [Global sociology of education: foreign experience in solving social problems in the sphere of education]. Velikij Novgorod: NovGU [in Russian].
9. Osipov, A.M., & Matveeva, N.A. (2015) Institucional’nye bar’ery i mekhanizmy dostupnosti obrazovaniya: koncepciya i regional’naya dinamika [Institutional barriers and mechanisms of accessibility of education]. Socis, 7, 37-48 [in Russian].
10. Apple, M.W. (1971) The hidden curriculum and the nature of conflict. Interchange, 2, 27-40.

Переглядів анотації: 227
Завантажень PDF: 177
Опубліковано
2018-10-12
Як цитувати
Nechitaylo, I. S., & Minko, A. V. (2018). «Невидимі» бар’єри соціальної нерівності: передумови відтворення у дошкільній і початковій освіті. Науково-теоретичний альманах Грані, 21(9), 41-46. https://doi.org/10.15421/1718113
Розділ
Стаття