Соціальна компетентність фахівців водного транспорту: феноменологічний аспект


  • N. I. Glebova Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького
Ключові слова: https://doi.org/10.15421/1718110
Ключові слова: соціальна взаємодія, соціальна активність, чинники ефективної соціальної взаємодії, соціологічне дослідження

Анотація

Стаття присвячена проблемі соціологічного вивчення соціальної компетентності фахівців водного транспорту. Розглянуті сучасні підходи до дослідження феноменологічних аспектів процесів розвитку референтної соціально-професійної групи підвищеної соціальної активності на рівні локальних соціально-професійних практик у специфічних галузевих умовах значної обмеженості активності суб’єктів. Встановлені основні чинники впливу на розвиток соціальної компетентності особистості з боку соціокультурного середовища професійного і соціального формування в процесі ефективної професійної діяльності. Наводяться результати дослідного інтерв’ювання діючих фахівців морського транспорту. Уточнені соціологічні характеристики соціальної компетентності фахівців водного транспорту засобами якісного дослідження чинників соціальної взаємодії даної групи фахівців. Визначено базові компетентності фахівця водного транспорту, пов’язані з ефективністю трудової діяльності: професійна підготовка; дисциплінованість; навички командної роботи; лояльність до компанії роботодавця. Виділені структурні складові соціальної компетентності фахівця водного транспорту, пов’язані зі ставленням до керівництва, моральними та комунікативно-інтерактивними аспектами взаємодії членів екіпажу. Встановлено зв’язок активізації процесів соціо-професійної самоідентифікації та підвищення рівня соціально-ціннісної адаптації особистості фахівця з рівнем розвитку соціальної компетентності. Виявлена наявність стійких якостей, які відображають вимоги фахівців водного транспорту до морської професії незалежно від спеціальності: моральна зрілість, товариськість-контактність, толерантність, стійкість до стресів, нормативність поведінки, сміливість, самоконтроль, адекватна самооцінка. Обґрунтовується потреба комплексного соціологічного дослідження соціальної компетентності фахівця водного транспорту в контексті завдання розвитку професійної групи на засадах ефективної соціальної взаємодії та досягнення відповідності особистісних якостей фахівця вимогам / очікуванням соціального середовища.

Посилання

1. Baikov, Yu.N., & Yegorov, D.Ye. (2002). Diagnostika socialnoi kompetentnosti. Rezultaty aprobacii diagnosticheskogo compleksa [Social competency diagnostics. Results of diagnostic complex approval]. Zhurnal prikladnoi psikhologii, 6, 12-24 [in Russian].
2. Ganina, Ya.O., & Laptiev, V.V. (2016). Nechiotkaia produktsionnaia model dlia otsenki professionalnykh kachestv morskikh spetsialistov [A vague production model for the assessment of professional features of sea specialists]. Vestnik Arkhangelskogo gosudarstvennogo technicheskogo universiteta. Seriia: Upravleniie, vychislitelnaia teknika i іnformatika, 3, 101-108 [in Russian].
3. Gofman, I. (2000). Predstavleniie sebia drugim v povsednievnoi zhizni [The presentation of self in everyday life]. Moscow: KANON–press–C, Kuchkovo pole [in Russian].
4. Glebova, N.I. (2016). Zasady doslidzhennia sotsiokulturnoho fenomeny «Liudyna moria» v konteksti sotsiolohichnykh praktyk [Principles of investigating the sociocultural phenomenon «Man of Sea» in the context of sociological practices]. Visnyk Mariupolskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Filosofiia, kulturolohia, sociolohiia, 12, 54-67 [in Ukrainian].
5. Kozik, S.V. (2013). Professionalno vazhnyie kachestva sudovoditielia i ikh formirovaniie [Professionally important navigator’s features and their formation]. Saint Petersburg: GUVK [in Russian].
6. Otreshko, N.B. (2006). K analizu ogranichenii sotsialnoho deistviia [To the analysis of social action limitations]. Sotsialnyie tekhnologii: Aktualnyie voprosy teorii i praktiki, 29, 269-282 [in Russian].
7. Ruchka, A.O. (2017). Kompetentnist yak resurs zhyttievoii aktyvnosti [Competency as a resource of life activity]. Ukraiinske suspilstvo: monitoryng sotsialnykh zmin (pp. 264-274). Kyiv: Instytut sotsiolohii NAN Ukraiiny [in Ukrainian].
8. Savchenko, T.N., Golovina, G.M., & Viesielkov, A.F. (2010). Issledovaniie professionalno vazhnykh kachestv i subiektivnogo kachestva zhizni moriakov dalnego plavaniia. [Investigation of professionally important features and subjective life feature of far navigation seamen]. Prikladnaia yuridicheskaia psikhologiia, 1, 32-51 [in Russian].
9. Hyzhniak, O.V. (2017). Kolektivna dіia v optytsі sotsіolohіi [Collective action in the optics of sociology]. Kharkіv: KhNU іmenі V.N. Karazіna [in Ukrainian].
10. Bandura, A. (2006). Toward a psychology of human agency. Perspectives on Psychological Science, 1 (2), 164-80.
11. Barbalet, J.M. (1999). Emotion, Social Theory and Social Structure: A Macrosociological Approach. Cambridge: Cambridge University Press.
12. Сervone, D. (2008). Explanatory models of Personality: Social-Cognitive Theories and the knowledge and appraisal model of Personality architecture. The SAGE Handbook of Personality and Assessment. (Vol. 1). Personality Theories and Models. Los Angeles, London, New Delhі, Singapore: SAGE Publication Ltd.
13. Glebova, N. (2018). Social competency of the professional groups of water transport experts: constitualization of a sociological research. Sociological discourse. European political and law discourse. 5. 2. Praha: Berostav Družstvo.
14. Hinsch, R., & Pfingsten, U. (2007). Gruppentraining sozialer Kompetenzen (GSK): Grundlagen, Durch- fbhrung, Materialien. Weinheim: Beltz.
15. Joas, H., & Beckert, J. (2001). Action Theory. Handbook of Sociological Theory. New York: Springer Science, Business Media, LLC.
16. Jordan, P.J., Murray, J.P., & Lawrence, S.A. (2009). The application of emotional intelligence in industrial and organizational psychology. Assessing Emotional Intelligence: Theory, research, and applications. New York: Springer..
17. Кanning, U.P., & Horenburg, M. (2014). Social Competence – an Overview of Contemporary Research and Practice. Visnyk Odeskoho natsionalnogo universytetu. Psykholohiia, 19 (2), 141–153.
Опубліковано
2018-10-11
Як цитувати цю статтю:
Glebova, N. (2018). Соціальна компетентність фахівців водного транспорту: феноменологічний аспект. Грані, 21(9), 13-22. https://doi.org/10.15421/1718110
Розділ
Статті