Взаємозв’язок соціального призначення та планування території реабілітаційного парку


  • E. G. Pozdnyakova-Kirbyateva Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія
Ключові слова: https://doi.org/10.15421/171894
Ключові слова: когнітивна парасоля, фізична реабілітація, інтелектуальний розвиток, дитина з інвалідністю; іпотерапія, соціалізація, соціальна послуга

Анотація

Стаття являє собою проміжний результат науково-дослідницького пошуку в площині соціології реабілітаційної діяльності. Мета її полягає у дослідженні взаємозв’язку соціального призначення та планування об’єктів, розташованих на території реабілітаційного парку для дітей з інвалідністю. Відправним моментом в статті є розуміння того, що реабілітаційний парк є спеціалізованою медико-соціальною локацією, на території якої пацієнти можуть пройти курси фізичного, психо-соціального відновлення шляхом отримання фізео-терапевтичних, медичних, культурно-анімаційних, психолого-когнітивних та соціальних послуг. В статті підкреслюється, що її об’єкт концептуально співпадає з інтересами таких акторів, як батьки дітей з особливими потребами, державні та муніципальні соціальноорієнтовані установи, соціум територіальної громади, спонсори та грантодавці. Доведено, що під впливом їх запитів формується соціальне призначення реабілітаційного парку, яке полягає у забезпеченні системного фізичного та психічного відновлення, соціального та інтелектуального розвитку відвідувачів в умовах «оздоровлення під час відпочинку».Одним із головних положень публікації є те, що єдність соціального та функціонального призначення прямо впливає на концепцію ландшафтного дизайну реабілітаційного парку для дітей з інвалідністю. Внаслідок цього проектування характеризованої локації здійснюється за наступними принципами: системності, функціональності, інтегрованості, доступності, ергономічності, оптимізації, нозологійності, ефективності навантаження, естетичності та іншими.В ході написання статті авторка прийшла до висновку про те, що локації реабілітаційного парку умовно можна поділити на декілька груп: фізіо-, психо-, естето-, а також природотерапевтичного характеру. Реалізовані в них методики невпинно набувають соціалізуючого та виховного змісту.

Посилання

1. Barmashyna, L.M. (2000). Formuvannja seredovyshha zhyttedijaljnosti dlja malomobiljnykh ghrup naselennja [Formation of a living environment for low-mobility population groups]. Kiev: Sojuz-Reklama [in Ukrainian].
2. Berger, P., & Lukman, T., (1995). Social’noe konstruirovanie real’nosti [Social construction of reality]. Moscow: Loghos [in Russian].
3. Dostupnistj budynkiv i sporud dlja malomobiljnykh ghrup naselennja: Derzhavni budiveljni normy Ukrajiny (2007). Kyiv [in Ukrainian].
4. Kashhenko, V.P. (1994). Pedagogicheskaja korrekcija: Ispr. nedostatkov haraktera u detej i podrostkov [Pedagogical correction: Ispra. lack of character in children and adolescents]. Moscow: Prosveshchenie [in Russian].
5. Kravchenko, I.L. (2014). Osoblyvosti planuvannja diljanok centriv medychno-socialjnoji reabilitaciji ditej z vadamy rozvytku [Planning features of the centers of medical and social rehabilitation of children with developmental disabilities]. Kiev: KNUBA [in Ukrainian].
6. Kravchenko, I.L. (2013). Pryncypy arkhitekturno-planuvaljnoji orghanizaciji centriv medychno-socialjnoji reabilitaciji ditej ta pidlitkiv z fizychnymy vadamy [Principles of Architectural and Planning Organization of Centers for Medical and Social Rehabilitation of Children and Adolescents with Disabilities]. Kiev: KNUBA [in Ukrainian].
7. Lakoff, Dzh. (1996). Kognitivnaja semantika [Cognitive semantics]. Moscow: Progress [in Russian].
8. Yakovenko, N.P., & Petryashev, I.O. (2013). Medychna i sotsial’na reabilitatsiya [Medical and social rehabilitation]. Kiev [in Ukrainian].
9. Nechyporenko, V.V. (2006). Stanovlennya osvitn’o-reabilitatsiynoho zakladu novoho typu [The formation of a new type of educational and rehabilitation institution]. Zaporizhzhya: Khortycjkyj navchaljno-reabilitacijnyj baghatoprofiljnyj centr [in Ukrainian].
10. Parsons, T. (1972). Obshhij obzor [General review]. Moscow: Nauchnaia mysl [in Russian].
11. Plotinskij, Ju.M. (2001). Modeli social’nyh proces sov [Models of social processes]. Moscow: Logos [in Russian].
12. Pozdnjakova-Kyrbjat’jeva, E.Gh. (2017). Koghnityvnyj spektr formuvannja socialjnoji misiji reabilitacijnogho parka [Cognitive spectrum of formation of the social mission of the rehabilitation park]. Scientific and theoretical almanac «Grani», 20 (6), 40-45 [in Ukrainian].
13. Pozdnjakova-Kyrbjat’jeva, E.Gh. (2017). Metodologhichni aspekty strukturuvannja koncepciji reabilitacijnogho parku [Methodological aspects of structuring the concept of a rehabilitation park]. Nova paradyghma,131, 153-166 [in Ukrainian].
14. Pozdnjakova-Kyrbjat’jeva, E.Gh (2017). Reabilitacijnyj park jak innovacija v systemi suchasnoji osvity [Rehabilitation park as an innovation in the system of modern education]. Ukraine – EU. Modern Technology, Business and Law: collection of international scientific papers: in 2 parts. Chernihiv [in Ukrainian].
15. Solso, R. (1996). Kognitivnaja psihologija [Cognitive Psychology]. Moscow: Trivola [in Russian].
16. Stepanov, V.K. (1987). Specializirovannye uchebno-lechebnye centry [Specialized educational and medical centers]. Moscow: Stroiizdat [in Russian].
17. Fediy, O.A. (2007). Estetoterapiya: navchal’nyy posibnyk [Aesthetics: A tutorial]. Kiev: Centr navchaljnoji literatury [in Ukrainian].
18. Chala, O.A. (2013). Zasoby landshaftnoji arkhitektury ta vymoghy do nykh v bezbar’jernomu seredovyshhi [Means of landscape architecture and requirements to them in a barrier-free environment]. Mistobuduvannja ta terytorialjne planuvannja, 50, 718-721 [in Ukrainian].
Опубліковано
2018-08-17
Як цитувати цю статтю:
Pozdnyakova-Kirbyateva, E. (2018). Взаємозв’язок соціального призначення та планування території реабілітаційного парку. Науково-теоретичний альманах "Грані", 21(7), 53-62. https://doi.org/10.15421/171894
Розділ
Статті