Автономія вищих навчальних закладів у сучасних соціально-економічних реаліях: конкурентні війни або трамплін для стрибка?


  • O. A. Khomeriki Національний авіаційний університет
Ключові слова: автономізація вишів, децентралізація, менеджмент освітньої системи

Анотація

У статті розглядається основна інновація нового закону «Про вищу освіту» – автономізація вищих навчальних закладів . Автор аналізує основні позитиви і переваги цього нововведення і на досвіді західноєвропейських вишів обґрунтовує позицію щодо потреби докорінної зміни менеджменту, формування нових стандартів, планів тощо. Таким чином, на першому місці у переліку інновацій, пов’язаних з автономізацією, завжди виявляються зміни в управлінні. Вони, у свою чергу, теж формують певну ієрархію – на вищому рівні знаходяться освітньо­політичні пропозиції, на найнижчому – персональні зміни у керівництві того чи іншого закладу. Тому успішне втілення реформ децентралізаційного чи іншого, значного за наслідками, плану вимагає потужних і довготривалих раціональних і сучасних моделей планування і втілення. В цьому сенсі автор оцінює і ймовірні небезпеки автономізації української вищої школи, ті тенденції, які за перспективи неуспішної реалізації матимуть негативні соціальні наслідки. Відстоюючи думку про те, що найперший засіб запобігання негативним тенденціям – це поступовість, зваженість і врахування кризової соціально­економічної ситуації в Україні, авторка також підкреслює, що зусилля в цьому напрямку вимагають, насамперед, політичної підтримки, оскільки для проведення подібного перетворення необхідно мати широкий доступ до постійного моніторингу ситуації, статистичних матеріалів стосовно стану і тенденцій змін у вищій школі країни. 

Посилання

1. Zakon Ukrayiny «Pro vyshchu osvitu» (The Law of Ukraine «On Higher Education»). Mode of access: http://www.unian.ua/society/934633­vr­progolosuvala­za­zakon­pro­vischu­osvitu­yakiy­ne­mogla­uhvaliti­5­rokiv.html
2. Postupnaya A.V. Problemyi ukrainskogo vyisshego obrazovaniya v kontekste Bolonskogo protsessa (Problems of Ukrainian higher education in the context of the Bologna process). Teoriya i praktika gosudarstvennogo upravleniya: sb. nauch. trudov. H.: Izd­vo NAGU «Magistr», 2007. Vyip. 3 (18). Р. 209­215.
3. Kryazhev P.V. Tendentsiyi reformuvannya vyshchoyi osvity v krayinakh Zakhidnoyi Yevropy (Trends in Higher Education Reform in Western Europ). K., 2008. 246 р.
4. Finikov T.V. Suchasna vyshcha osvita: svitovi tendentsiyi i Ukrayina ( Modern higher education: global trends and Ukraine). K.: Takson, 2002. 176 р.
5. Horster D. System und Lebenswelt [Text] / D. Horster // Hannoversche Allgemeine Zeitung. – 2009. – Nr. 139, 18 Juni. – S. 8.
6. Hoy W. Educational Administration. Theory Research and Practice [Text] / W. Hoy, C. Miskel. –N.­Y.: McGraw­Hill, inc., 1987. – 488 p.
7. Kyvik S. Structural Changes in Higher Education Systems in Western Europe. [Text] / S. Kyvik // Higher Education in Europe – 2004. – Vol. 24 (3). – Р. 393­409.
Опубліковано
2015-01-12
Як цитувати цю статтю:
Khomeriki, O. (2015). Автономія вищих навчальних закладів у сучасних соціально-економічних реаліях: конкурентні війни або трамплін для стрибка?. Грані, 18(1), 103-108. Retrieved із https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/120
Розділ
Статті