Просторова диспозиція агентів комунікації в соціальних мережах


Ключові слова: https://doi.org/10.15421/171884
Ключові слова: інтернет, мережева комунікація, комунікативний простір, соціальний капітал, інтернет-технології, соціально-мережеві технології

Анотація

Проведено аналіз досліджень та публікацій науковців щодо визначення поняття «соціальна мережа» та запропоновано власне трактування даного поняття. Автор статті вважає, що соціальна мережа – це коло агентів (людей), де самі агенти є центрами соціальних мереж, а їхні знайомі (зв’язки) будують мережеві гілки, вступаючи у соціальні відносини. Встановлено особливості мережевої комунікації: об’єднання «багато з багатьма»; емерджентні властивості (відсутність централізованого управління, самостійність та високий рівень підключеності субодиниць, павутинна нелінійність впливу один на одного); динаміка в поведінці мережі; отримання і створення соціального капіталу. З’ясовано, що соціальний капітал є основним джерелом розвитку соціальних мереж, оскільки він може проявляти себе в якості особливого виду реальних і потенційних ресурсів; властивостей та інформаційної спрямованості мережі. Охарактеризовано загальносистемні закономірності розвитку соціальних мереж: різноманітність, складність, поширеність, стійкість, емерджентність як неможливість звести сукупність властивостей системи до властивостей окремих елементів та їх неідентичність. Визначено стрімкий розвиток комерційної складової соціальних мереж – створення професійних співтовариств і мереж практиків, які знайшли застосування в багатьох областях людської діяльності у сучасному світі. Проаналізовано причини, які впливають на зміну форм взаємодії агентів комунікації, та висловлено власну думку, що вони змінюються в ході задоволення агентами базових просторових потреб: комунікативної, пізнавальної, ігрової. Визначено, що в Україні соціальні мережі почали набирати популярності з 2006 р. – доступ до Одноклассники.ru, ВКонтакте.ru та Connect.ua. З 2015-2016 рр. – етап популярності Facebook.com (11 млн користувачів) та Instagram.com (7,3 млн користувачів), що пов’язано з політичними змінами у відносинах між Україною та Росією. Проаналізовано інформацію щомісячного дослідження Kantar TNS CMeter та визначено, що у 2018 р. Facebook.com знаходиться на третьому місці по відвідуваності серед популярних сайтів, якими користуються українці.

Посилання

1. Bіlan, N.І. (2015). Osoblivostі sotsіalnikh merezh v іnformatsіynomu suspіlstvі [Features of social networks in the information society]. Іnformatsіyne suspіlstvo, (pp. 86-90) [in Ukrainian].
2. Burde, P. (1993). Sotsiologiya politiki [Sociology of politics]. Moscow: Yzd-vo «SOCIO-LOGOS» [in Russian].
3. Vaganov, A.G. (2000). Kratkaya fenomenologiya Vsemirnoy Pautiny [Brief phenomenology of the World Wide Web]. Obshchestvo i kniga: ot Gutenberga do Interneta, (pp. 42-53) [in Ukrainian].
4. Danko, Yu.A. (2012). Sotsіalnі merezhі yak forma suchasnoї komunіkatsії: plyusi і mіnusi [Social networks as a form of modern communication: the pros and cons]. Suchasne suspіlstvo, 2, 179-184 [in Ukrainian].
5. Dzyubіna, O.І. (2016). Komunіkativniy aspekt sotsіalnikh merezh Facebook і Twitter [The communicative aspect of social networks Facebook and Twitter]. Vіsnik Dnіpropetrovskogo unіversitetu іmenі Alfreda Nobelya. Serіya «Fіlologіchnі nauki», 2, 218-222 [in Ukrainian].
6. Kurban, O.V. (2013). Klasifіkatsіya sotsіalnikh merezhevikh tekhnologіy yak PR-іnstrumentіv [Classification of social network technologies as PR-tools]. Іnformatsіyne suspіlstvo, 17, 41-43 [in Ukrainian].
7. Mikhaylov, V.A., & Mikhaylov, S.V. Osobennosti razvitiya informatsionno-kommunikativnoy sredy sovremennogo obshchestva [Features of the development of the information and communication environment of modern society]. St. Petersburg: Yzd-vo «SPbGPU» [in Russian].
8. Nazarchuk, A.V. (2008). Setevoe obshchestvo i ego filosofskoe osmyslenie [Network society and its philosophical comprehension]. Voprosy filosofii, 7, 61-75 [in Russian].
9. Rating of popular sites for April 2018. Retrieved from: https://tnsua.com/news/ reyting-populyarnih-saytiv-za-kviten-2018 [in Ukrainian].
10. Rozin, V.M. Ponyatie i sovremennye kontseptsii tekhniki [Concept and modern concepts of technology]. Moscow: Yzd-vo «IFRAN». Retrieved from: https://iphras.ru/uplfile/root/biblio/ 2006/Rozin_1.pdf [in Russian].
11. Rouz, R. (2002). Dostizhenie tseley v kvazisovremennom obshchestve: sotsialnye seti v Rossii [Achievement of goals in a quasi-modern society: social networks in Russia]. Obshchestvennye nauki i sovremennost, 3, 23-38 [in Russian].
12. Sazonov, V.M. Sotsialnye seti - analiz i perspektivy [Social networks - analysis and prospects]. Retrieved from: http://spkurdyumov.ru/biology/socialnye-seti-analiz-i-perspektivy/ [in Russian].
13. Sazonov, V.M. (2010). Sotsialno-setevye tekhnologii. Sistemnyy analiz.i prognoz [Socio-network technologies. System analysis.and forecast]. Moscow: Yzd-vo « Laboratoriya SVM» [in Russian].
14. Simonov, P.V. (1993). Sozidayushchiy mozg: neyrobiologicheskie osnovy tvorchestva [The creative brain: the neurobiological basis of creativity]. Moscow: Yzd-vo « Nauka» [in Russian].
15. Yakimchuk, O. (2012). Agenti sotsіalnikh peretvoren ta prichini rozvitku onlaynovikh sotsіalnikh struktur [Agents sotsialnih peredvoren that cause rozvitku online social structures]. Relіgіya ta sotsіum, 2, 178-184 [in Ukrainian].
Опубліковано
2018-07-05
Як цитувати цю статтю:
DіdykL. (2018). Просторова диспозиція агентів комунікації в соціальних мережах. Науково-теоретичний альманах "Грані", 21(6), 51-58. https://doi.org/10.15421/171884
Розділ
Статті