Постреволюційний стан релігійної свідомості українського соціуму: меланж-ефект в очікуванні біфуркації

  • K. V. Nastoyashha Національний авіаційний університет
Ключові слова: релігійна свідомість, ціннісний вектор, культурна традиція, креативна складова, консервативна складова, марокультурні моделі

Анотація

У статті автор, аналізує наявну динаміку релігійної свідомості українського соціуму крізь призму її  основних маркерів – ціннісних конфігурацій. Так, він ґрунтовно доводить, що унікальністю української «революційної» конфігурації ціннісної сфери стало те, що основою актуалізованих під час Революції Гідності цінностей Самостійності і Ризику­Новизни залишалась Традиція, яка переважно базується на слідуванні цінностям традиційного світогляду, тобто значимої ролі церкви і особистісної віри . В цьому принципова відмінність «революційної» конфігурації цінностей Майдану від тотожних зразків західноєвропейських країн, на які орієнтується сучасний українській соціум, і де Традиція все більше втрачає значення, а релігійна потреба заміщується ідеологією громадянської відповідальності, екологічної свідомості, соціальної активності. Для розуміння і пояснення різноспрямованих тенденцій у релігійній свідомості і віддзеркалюючої її ціннісної сфери, автор залучає концепт культурної традиції і відстоює позицію, що заявлений концепт може поставати адекватним інструментом соціокультурного аналізу ціннісних конфігурацій і їх динаміки, в умовах зокрема вітчизняних постреволюційних соціокультурних реалій.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bratya ili chuzhaki? (Brothers or strangers?). Russkiy reporter. 2014. № 41. Mode of access: http://expert.ru/russian_reporter/2014/41/bratya­ilichuzhaki/

Radykalizovani yevropeytsi: tsinnosti Yevromaydanu v porivnyanni z yevropeys’kymy. Infohrafika (Radykalizovani Europeans: Euromaidan values in comparison with European. Infographics). Ukrayins’ka pravda. 2014. 14 sichnya. Mode of access: http://www.pravda.com.ua/articles/2014/01/14/7009459/view_print//

Eyzenshtadt S. Konstruktivnyie elementyi velikih revolyutsiy: kultura, sotsialnaya struktura, istoriya i chelovecheskaya deyatelnost (Structural elements of the great revolutions: the culture, social structure, history and human activity). Almanah THESIS. Teoriya i istoriya ekonomicheskih i sotsialnyih institutov i sistem. 1993. Vol. 1, № 2. P. 9­16.

Tsentr Rozumkova. Sotsiolohichni opytuvannya: Kul’tura: «Z yakymy krayinamy Vy naybil’shoyu miroyu pov»yazani za Vashymy kul’turnymy i dukhovnymy oriyentatsiyamy?» (Rozumkova Center. Public opinion polls: Culture: «What country do you most associated for your cultural and spiritual orientations?»). Mode of access: http://www.uceps.org/ukr/socpolls.php?cat_id=143

Beznyuk D. Sostoyanie i spetsifika sovremennoy religioznoy situatsii v Belarusi (Condition and specifics of the current religious situation in Belarus). K.: IS NANU, 2006. P. 123­129.

Bevzenko L. Uyavlennya pro diyevi resursy dosyahnennya sotsial’noho uspikhu yak faktor vyboru stratehiyi sotsial’noyi povedinky (The concept of effective resources achieve social success as a factor in choosing a strategy of social behavior). Ukrayins’ke suspil’stvo 1992­2010. ta dynamika zmin. Sotsiolohichnyy monitorynh. K.: IC NANU, «Azbuka», 2012. P. 307­317.


Переглядів анотації: 181
Завантажень PDF: 77
Опубліковано
2014-12-24
Як цитувати
Nastoyashha, K. V. (2014). Постреволюційний стан релігійної свідомості українського соціуму: меланж-ефект в очікуванні біфуркації. Науково-теоретичний альманах Грані, 18(1), 94-99. https://doi.org/10.15421/1715017
Розділ
Стаття