Проблема вимірювання ефективності пропаганди (на прикладі застосування індексу результативності російської пропаганди в Україні)

  • O. V. Oliinyk Київський національний університет імені Тараса Шевченка
  • L. I. Lyasota Національний авіаційний університет
Ключові слова: соціологія комунікацій, засоби масової інформації, пропаганда, ндекс результативності пропаганди, ефект пропаганди

Анотація

Стаття присвячена методологічним проблемам вивчення ефективності російської пропаганди в Україні (2015-2018 р.). Її мета – спираючись на теоретичні підходи визначення пропаганди та спроби емпіричного дослідження ефективності пропаганди, а також на сучасні статистичні дані, визначити специфіку та основні складності дослідження пропаганди, характерні риси результатів російської пропаганди в Україні та чинники, що впливають на її ефективність.Проведено аналіз можливих ефектів пропаганди, обґрунтовано можливість емпіричної оцінки її результативності. Спираючись на результати останніх досліджень Київського міжнародного інституту соціології та Державного інституту соціологічних досліджень ім. О. Яременка, авторки окреслили основні тенденції залежності підтримки головних тез російської пропаганди різними категоріями населення України. Проведено критичний аналіз методики вимірювання ефективності пропаганди, визначено напрямки подальшого її вдосконалення, а саме: посилення вивчення поведінкових ефектів пропаганди, проведення регулярних замірів для забезпечення можливості порівняння, розвиток комплексних досліджень виявів результатів пропаганди різними методами (у т. ч. психологічного тестування, залучення до експерименту кількох контрольних груп тощо).

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

1. Bezverha, G. (2014) Іnformacіjna kul’tura jak stupіn’ doskonalostі ljudini v umovah stanovlennja іnformacіjnogo suspіl’stva. Socіologіja, polіtologіja, nauk. Zhu NAU, 2, 4-8 [in Ukrainian].
2. Bratchikova, T. (2014) Faktori poshirennja іnformacії v socіal’nih onlajn merezhah: ekspertne opituvannja. Vіsnik L’vіvs’kogo unіversitetu. Socіologіja. Lviv: LNU іmenі Іvana Franka, 8, 169-179 [in Ukrainian].
3. Grushin, B. (1979) Jeffektivnost’ massovoj informacii i propagandy: ponjatie i problemy izmerenija [The effectiveness of mass information and propaganda: the concept and problems of measurement]. Moscow [in Russian].
4. Davydov, S. Propozicіja obgovoriti Іndeks rezul’tativnostі rosіjs’koї propagandi – rezul’tati doslіdzhennja laboratorії socіologіchnogo sprijannja іnformacіjnoї bezpeki KMІS [The proposal to discuss the Russian propaganda index - the results of the research of the KIIS information safety lab sociological assistance laboratory]. Manufaktura SOCPOH. Retrieved from: https://www.facebook.com/groups/socpokh/permalink/843786649027102 [in Ukrainian].
5. Іndeks rezul’tativnostі rosіjs’koi propagandi – rezul’tati doslіdzhennja laboratorії socіologіchnogo sprijannja іnformacіjnoї bezpeki KMІS [The index of the effectiveness of Russian propaganda – the results of the research of the KIIS Information Safety Information Society Laboratory]. Kiivs’kij mіzhnarodnij іnstitut socіologіi (Pres-relіzi ta zvіti). Retrieved from: http://www.kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=510&t=3&page=1 [in Ukrainian].
6. Osnovnі zasadi ta shljahi formuvannja spіl’noї іdentichnostі gromadjan Ukraini [Basic principles and ways of formation of the common identity of Ukrainian citizens]. (2017). Іnformacіjno-analіtichnі materіali do Kruglogo stolu [in Ukrainian].
7. Ocіnka situacіi v krainі. Gromadjani Ukraini. [Assessment of the situation in the country. Citizens of Ukraine] Socіologіchnі doslіdzhennja. Ofіcіjnij sajt Centru Razumkova. Retrieved from: http://old.razumkov.org.ua/ukr/socpolls.php?cat_id=27 [in Ukrainian].
8. Protidіja rosіjs’kіj іnformacіjnіj agresіi: spіl’nі zusillja zadlja zahistu demokratіi. Analіtichnij zvіt [Opposition to Russian information aggression: joint efforts to protect democracy. Analytical report]. (2015). Kyiv: Telekritika [in Ukrainian].
9. Protidіja rosіjs’kіj propagandі ta medіagramotnіst’: rezul’tati vseukrains’kogo opituvannja gromads’koi dumki. Analіtichnij zvіt [Opposition to Russian propaganda and media literacy: the results of an all-Ukrainian public opinion poll. Analytical report]. GO «Detektor medіa». Retrieved from: http://detector.media/doc/images/news/archive/2016/136017/AReport_Massmedia_Feb2018_v2.pdf [in Ukrainian].
10. Rezul’tati ekspertno-analіtichnogo doslіdzhennja shhodo formuvannja standartіv nacіonal’no-patrіotichnogo vihovannja ta viznachennja іndikatorіv efektivnostі provedennja zahodіv shhodo nacіonal’no-patrіotichnogo vihovannja [Results of expert-analytical research on formation of standards of national patriotic education and determination of indicators of effectiveness of carrying out measures on national patriotic education]. Mіnіsterstvo molodі ta sportu Ukraini. Retrieved from: dsmsu.gov.ua/media/2018/03/22/18/REZYLTATI_DRYK_ed.pdf [in Ukrainian].
11. Rosіjs’ko-ukrains’kij konflіkt ochima gromadjan (Rezul’tati zagal’nonacіonal’nogo socіologіchnogo doslіdzhennja) [Russian-Ukrainian conflict through the eyes of citizens (Results of a nationwide sociological survey)]. ( 2016) Nacіonal’na bezpeka і oborona, 9-10, 45-53. Retrieved from: http://razumkov.org.ua/uploads/journal/ukr/NSD167-168_2016_ukr.pdf [in Ukrainian].
12. Hutkij, D. (2014) Prichiny formirovanija mnenij naselenija Ukrainy o regional’nyh geopoliticheskih sojuzah [The reasons for forming opinions of the population of Ukraine on regional geopolitical unions]. Vіsnik Odes’kogo nacіonal’nogo unіversitetu. Socіologіja і polіtichnі nauki, 19 (2), 9-19 [in Russian].
13. 13. Jak rosіjs’ka propaganda vplivae na suspіl’nu dumku v Ukrainі (13 ljutogo 2017) [How Russian propaganda affects public opinion in Ukraine]. Rezul’tati opituvannja, provedenogo Kiivs’kim mіzhnarodnim іnstitutom socіologіi na zamovlennja GO «Detektor medіa». Retrieved from: http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/research/yak_rosiyska_propaganda_vplivae_na_suspilnu_dumku_v_ukraini_doslidzhennya/ [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 582
Завантажень PDF: 344
Опубліковано
2018-05-02
Як цитувати
Oliinyk, O. V., & Lyasota, L. I. (2018). Проблема вимірювання ефективності пропаганди (на прикладі застосування індексу результативності російської пропаганди в Україні). Науково-теоретичний альманах Грані, 21(4), 40-46. https://doi.org/10.15421/171855
Розділ
Стаття