Соціологічне дослідження соціальної компетентності фахівців водного транспорту в контекстах завдань галузевої професійної освіти

  • Natalia I. Glebova Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького
Ключові слова: розвиток соціальних середовищ, фахова самореалізація професіонала, соціальна компетентність фахівця, фахівці водного транспорту, соціологічні методи дослідження, галузева професійна освіта

Анотація

Розглянуті сучасні підходи до проблеми уніфікації в соціальній спрямованості професійної діяльності індивіда з іншими суб’єктами узгодження стандартів професійних взаємовідносин і розвитку соціальних середовищ. З’ясовано актуальність завдання інтеграції навичок галузевого фахівця через розвиток соціальних компетентностей, встановлено специфіку «соціальності» як елемента фахових компетентностей, які забезпечують успішну діяльність галузевого професіонала. Виявлено тенденції переходу досліджень від режиму констатації і зіставлення галузевих і корпоративних стандартів «соціальних» компетентностей до теоретично обґрунтованих і емпіричним шляхом виявлених у ході багатофакторного аналізу оцінки й обліку суб’єктних складових соціальних норм у професійному середовищі. Проаналізована специфіка праці фахівців водного транспорту (морського вантажного флоту) в контексті галузевих професійних вимог і сучасних викликів. З’ясовані соціологічні параметри залежностей і відповідностей культурно-світоглядно-мотиваційних чинників професійної діяльності від динаміки і якості процесу становлення професіонала. Висновується низка процесуальних ракурсів дослідження соціальних навичок і особистих якостей фахівця водного транспорту для комплексної оцінки взаємовпливів різнорідних чинників розвитку соціально значимих функцій в професійній діяльності. Обґрунтована потреба використання соціологічних засобів поглиблення знань, деталізації соціальних аспектів життєдіяльності, оптимального вибору методології емпіричного дослідження соціальної компетентності працівників цієї професійної групи та визначення напрямів наукового і професійно-освітнього супроводу її розвитку.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

1. Ghlebova, N.I. (2016). Zasady doslidzhennja sociokuljturnogho fenomenu «Ljudyna morja» v konteksti sociologhichnykh praktyk [Principles of the study of the socio-cultural phenomenon «The Man of the Sea» in the context of sociological practices]. Bulletin of Mariupol State University. Philosophy, Cultural Studies, Sociology, 12 [in Ukrainian].
2. Gholovakha, E.Y. (1988). Zhyznennaja perspektyva y professyonaljnoe samoopredelenye molodezhy [Life Perspective and Professional Self-Determination of Youth]. Kyiv [in Russian].
3. Ystomyna, O.A., & Orlova, M.Ju. (2005). Morskie jekipazhi: opyt social’no-psihologicheskogo izuchenija [Marine crews: the experience of socio-psychological study]. Vladyvostok: Mor. ghos. un-t [in Russian].
4. Ksenofontova, E., & Pekhova, N. (2014). Socyologhyja kompetentnosty y modelj kompetencyj kak oblasty nauchnogho y praktycheskogho ynteresa [Sociology of competence and model of competences as areas of scientific and practical interest]. Bulletin of Moscow. University. Sociology and Political Science, 1, 194-206 [in Russian].
5. Kruteckyj, V.A. (2003). Psykhologhyja sposobnostej morjakov [Psychology of seafarers’ abilities]. Moscow: Prosveshhenye [in Russian].
6. Kulakova, M.V. (2006). Formuvannja ghotovnosti do profesijnoji dijaljnosti v majbutnikh fakhivciv u vyshhykh morsjkykh navchaljnykh zakladakh [Formation of readiness for professional activity of future specialists in higher marine educational establishments]. Candidate’s thesis. Odesa [in Ukrainian].
7. Lobastov, V.M. (1980). Psykhologhycheskye osnovy bezopasnosty sudovozhdenyja [Psychological basis of navigation safety] Vladyvostok: DVVIMU im. adm. G. I. Nevel’skogo [in Russian].
8. Miusov, M. (2016). «Universytet «dalekogho plavannja» [University of «long-distance»]. Day, 67-68, 17 [in Ukrainian].
9. Nakaz Ministerstva osvity i nauky, molodi ta sportu Ukrajiny № 1411 vid 09.12.2011 r. «Pro vprovadzhennja systemy standartiv jakosti u navchaljnykh zakladakh, pidporjadkovanykh Ministerstvu osvity i nauky, molodi ta sportu, shho zdijsnjujutj pidghotovku kadriv dlja ekipazhiv morsjkykh suden» [Order of the Ministry of Education and Science, Youth and Sports of Ukraine № 1411 of 09.12.2011 «On the introduction of a system of quality standards in educational institutions subordinated to the Ministry of Education and Science, Youth and Sports, which provide training for crews of sea vessels»]. Retrieved from: http://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/25775/ [in Ukrainian].
10. Nechytajlo, I.S. (2017). Systemno-kodova koncepcija vzajemodiji suspiljstva ta osvity [System-code concept of the interaction of society and education]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
11. Onyshhuk, V.M. (2012). Profesijne stanovlennja morjakiv v systemi osvitnjogho procesu [Professional formation of sailors in the educational process]. Socialjno-ekonomichni, socialjno-pedaghoghichni ta socialjno-psykhologhichni problemy morsjkoji osvity – Socio-economic, socio-pedagogical and socio-psychological problems of marine education: Proceedings of the 1-st International Scientific and Practical Conference, (pp. 66-71). Kerch; Melitopolj: Kolor Print [in Ukrainian].
12. Poghribna, V.L. (2008). Sociologhija profesionalizmu [Sociology of professionalism]. Kyiv: Alerta: KNT: CUL
13. Popova, O.P. (2011). Osoblyvosti profesijnoji dijaljnosti majbutnikh sudnovodijiv i sutnistj jikh profesijnoji kompetentnosti [Features of professional activity of future ship drivers and the essence of their professional competence]. Pedagogy of formation of a creative person in higher and secondary schools, 17, 353-359 [in Ukrainian].
14. Sokol, I.V. (2011). Formuvannja profesijnoji kompetentnosti sudnovodijiv u procesi vyvchennja fakhovykh dyscyplin [Formation of professional competence of ship drivers in the process of studying professional disciplines]. Candidate’s thesis. Kherson [in Ukrainian].
15. Tyron, O.M. (2016). Psykhologho-pedaghoghichni osnovy formuvannja inshomovnoji kompetentnosti majbutnikh morjakiv [Psychological and pedagogical bases of formation of foreign competence of future sailors]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
16. Chernenko, N.I. (2014). Pedagogichni umovy` realizaciyi andragogichnogo pidxodu u profesijnij pidgotovci robitny`kiv mors`kogo transportu [Pedagogical conditions of the implementation of the andragogical approach in the professional training of marine transport workers]. Candidate’s thesis. Retrieved from: www.kspu.edu/FileDownload.ashx/Diss_Chernenro.pdf?id=8b71e90a [in Ukrainian].
17. Chyghryn, V.A. (2011). Otchet po rezuljtatam oprosa studentov KGMTU [A report on the results of the survey of students of the KGMTU]. Kerch: KGMTU [in Russian].
18. Shafran, L.M., & Pjsadlo, E.M. (2008). Teoryja y praktyka professyonaljnogho psykhofyzycheskogho otbora morjakov [Theory and practice of professional psychophysical selection of seamen]. Odessa: Fenyks [in Russian].
19. Dunning, D., Johnson, K., Ehrlinger, J., & Kruger, J. (2003). Why people fail to recognize their own incompetence. Current Directions in Psychological Science, 12 (3), 83-87.
20. Horck, J. (2008). Cultural and gender diversities affecting the ship/port interface. Bremen: ISPIC.
21. Kahveci, E., Lane, T., & Sampson, H. (2002). Transnational Seafarer Communities Cardiff University. Retrieved from: http:// www. sirc. cf. ac. uk/6_Multinational_Crews .aspx
22. Kilic, K., Tavacioglu, L., & Bolat, P. (2013). Influence of Emotional Intelligence on the Work Performance of Seafarers. Marine Navigation and Safety of Sea Transportation STCW, Maritime Education and Training (MET), Human Resources and Crew Manning, Maritime Policy, Logistics and Economic Matters Edited by Tomasz Neumann. CRC Press.
23. Kruger, J., & Dunning, D. (1999). Unskilled and Unaware of It: How Difficulties in Recognizing One’s Own Incompetence Lead to Inflated Self-Assessments. Journal of Personality and Social Psychology, 77, 6, 1121-1134.

Переглядів анотації: 229
Завантажень PDF: 218
Опубліковано
2018-04-20
Як цитувати
Glebova, N. I. (2018). Соціологічне дослідження соціальної компетентності фахівців водного транспорту в контекстах завдань галузевої професійної освіти. Науково-теоретичний альманах Грані, 21(3), 25-32. https://doi.org/10.15421/10.15421/171834
Розділ
Стаття