Соціальний капітал вихованців інтернатних навчальних закладів України

  • Gordienko N. Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія
Ключові слова: соціальний потенціал, людський капітал, школи-інтернати, діти з інвалідністю, діти-сироти

Анотація

У статті проаналізовано результати емпіричного соціологічного дослідження соціального капіталу 634 вихованців із 14 інтернатних навчальних закладів України. Із загальної кількості опитаних вихованців для подальшого аналізу було обрано дві категорії: дітей-сиріт і дітей з інвалідністю, які першочергово потребують соціального захисту з боку держави. Отримано дані щодо ключових показників їхнього соціального капіталу: ціннісних орієнтацій, довіри до оточуючих як передумови встановлення соціальних зв’язків, суб’єктивних оцінок ролі школи-інтернату в їхньому житті, навчальної успішності, рівня матеріальної забезпеченості сім’ї, готовності до самостійного дорослого життя по закінченню школи та планів на майбутнє. За результатами комплексного емпіричного аналізу встановлено, що учні з інвалідністю мають порівняно низький соціальний капітал за показниками навчальної успішності і готовності до самостійного дорослого життя, високий – за показниками матеріальної забезпеченості сім’ї та оцінки ролі інтернату в своєму житті. Діти-сироти характеризуються зниженим соціальним капіталом за показниками навчальної успішності й матеріальної забезпеченості сім’ї та досить високим за показниками довіри до оточуючих і оцінки ролі інтернату в своєму житті.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

1. Bekker, G. (2003). Chelovecheskoe povedenie: jekonomicheskij podhod [Human behavior: the economic approach]. Selected works on economic theory, 49-155 [in Russian].
2. Voronina, T.P. (1995). Filosofskie problem obrazovanija v informacionnom obshhestve [Philosophical problems of education in the information society]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Moscow: M.V. Lomonosov Moscow State University [in Russian].
3. Gevorkjan, E.N. (2005). Rynok obrazovatel’nyh resursov: aspekty modernizacii [The market of educational resources: aspects of modernization]. Moscow: Market DS [in Russian].
4. Dobrynin, A.I., Djatlov, S.A., & Cyrenova, E.D. (1999). Chelovecheskij kapital v tranzitivnoj jekonomike: formirovanie, ocenka, jeffektivnost’ ispol’zovanija [Human Capital in a Transitive Economy: Formation, Assessment, Efficiency of Use]. St. Petersburg: Nauka [in Russian].
5. Konstantinovskij, D.L., Voznesenskaja, E.D., Cherednichenko, G.A., & Hohlushkina, F.A. (2011). Obrazovaniei zhiznennye traektorii molodjozhi: 1998-2008 gody [Education and life trajectories of youth: 1998-2008]. Moscow: CSPiM [in Russian].
6. Marcinkevich, V. (2005). Investicii v cheloveka: jekonomicheskaja nauka i rossijskaja jekonomika (Chto skryvaetsja za terminom «chelovecheskij kapital») [Investments in people: economic science and the Russian economy (What is hidden behind the term «human capital»)]. World Economy and International Relations, 9, 32-39 [in Russian].
7. Natsionalna stratehiia reformuvannia systemy instytutsiinoho dohliadu ta vykhovannia ditei na 2017-2026 roky [National strategy for reforming the system of institutional research and education for 2017-2026]. (2017). Ministry of Social Policy of Ukraine. Official Webportal. Retrieved from: http://www.msp.gov.ua/timeline/Reformuvannya-instituciynogo-doglyadu-ditey.html [in Ukrainian].
8. Telegina, G.V. (2008). «Obrazovanie v techenie zhizni»: institualizacija v evropejskom kontekste i ee ocenka [«Education in the course of life»: institutionalization in the European context and its evaluation]. Continuous education in political and economic contexts, 16-37 [in Russian].
9. Cahan, E., Mechling, J., Sutto-Smith, B., & White, S. (1993). The elusive historical child: Ways of knowing the child of history and psychology. Children in time and place, 187-196.
10. Schultz, T. (1963). The economic value of education. New-York: Columbia University Press.

Переглядів анотації: 215
Завантажень PDF: 120
Опубліковано
2018-03-11
Як цитувати
N., G. (2018). Соціальний капітал вихованців інтернатних навчальних закладів України. Науково-теоретичний альманах Грані, 21(1), 46-55. https://doi.org/10.15421/17185
Розділ
Стаття