Маніпулювання масовою свідомістю в умовах сучасної гібридної війни

  • O. A. Goyman Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова
Ключові слова: громадська думка, масова свідомість, міф, міфотворчість, масова комунікація, пропаганда, інформаційна війна

Анотація

У представленій статті окреслено основну мету процесів «реміфологізації» та «відродження міфа» – це формування бажаної для влади громадської думки і маніпулювання масовою свідомістю. Громадська думка, за переконанням частини вчених, є однією з форм масової свідомості. При цьому формування першої відбувається стихійно і цілеспрямовано. У другому варіанті на масову свідомість впливають соціальні інститути, серед яких особливо ефективним є масова комунікація. У сучасній культурі саме засоби комунікації перетворилися на потужний інструмент консолідації суспільства,  який залучає численні прийоми маніпуляції суспільною і масовою свідомістю. Серед дієвих маніпулятивних методів автор виділяє такі: спеціальний метод транслювання (дроблення) і негайну подачу інформації, висвітлення подій під певним кутом, спотворення або підміна фактів, мозаїчність сюжетів при подачі телевізійних новин. Коротко подано типологію пропаганди, структуру пропагандистського повідомлення, його значення. Продемонстровано класичну конструкцію пропагандистського повідомлення, яка щоденно використовується російськими засобами комунікації. Під час аналізу подання інформації російськими ЗМІ, виділено функціонування наступних різновидів міфа: історичний (про винятковість російського народу), географічний (про Крим як одвічно «руську» землю, про Новоросію), національний (про необхідність захисту російськомовного населення в Україні, про росіян як «старшого брата» українців), політичний (про київську хунту, «злих бандерівців», каральні батальйони, ультрарадикалів із «Правого сектора»).

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bart R. Izbrannyie rabotyi: Semiotika: Poetika (Selected Works: The Semiotics: The Poetics). Moskva : Progress, 1989. – 616 p.

Bart R. Mifologiya (The Мythology). Moskva : Izd­vo im. Sabashnikovyih, 1996. – 312 p.

Bolshoy entsiklopedicheskiy slovar: filosofiya, sotsiologiya, religiya, ezoterizm, politekonomiya (Great Encyclopedic Dictionary: philosophy, sociology, religion, esotericism, political, economy). Minsk : MFTsP, 2002. – 1008 p.

Grushin B.A. MASSOVOE SOZNANIE: Opyit opredeleniya i problemyi issledovaniya. (Mass consciousness: Experience the definition and research problems). Moskva : Politizdat, 1987. 368 p.

Danilin P. Politicheskaya propaganda: novyie tehnologii. Tsikl lektsiy. (Political propaganda: new technologies. A series of lectures.) Mode of access: http://www.evartist.narod.ru/text28/0001.htm#з_лек_02 – Nazva z ekranu.

Kara­Murza S.G. Manipulyatsiya soznaniem. (Мanipulation of consciousness) . Moskva : Eksmo, 2008. 864 p.

Kassirer E. Tehnika sovremennyih politicheskih mifov (Machinery of modern political myths) Vestnik MGU. Ser. 7, Filosofiya. – 1990. – no. 2, pp. 58­69.

Kaschuk A.A. Televizionnyie mifyi – odin iz sposobov manipulyatsii soznaniem auditorii. Vestnik elektronnyih i pechatnyih SMI, vyipusk № 2. Mode of access: http://www.ipk.ru/index.php?id=1535 – Nazva z ekranu.

Losev A.F. Dialektika mifa (Dialectics of Myth). Moskva : Akademicheskiy Proekt, 2008. – 303 p.

Semaan N.V. Kultura – Massovaya kultura – Reklama (mifologicheskiy aspekt). (Culture ­ Popular culture ­ Advertising (mythological aspect). Vestnik MGU. Ser.10. Zhurnalistika. – 1998. – no. 2, pp. 31­43.

Tsuladze A. Politicheskaya mifologiya. (Рolitical mythology). Moskva : ESKMO, 2003. – 384 p.

Shiller G. Manipulyatsiya soznaniem. (Мanipulation of consciousness). Moskva : Myisl, 1980. – 326 p.


Переглядів анотації: 336
Завантажень PDF: 1451
Опубліковано
2014-12-10
Як цитувати
Goyman, O. A. (2014). Маніпулювання масовою свідомістю в умовах сучасної гібридної війни. Науково-теоретичний альманах Грані, 18(1), 50-56. https://doi.org/10.15421/1715009
Розділ
Стаття