Щодо можливості формування філософських навичок

Ключові слова: філософія, освіта, педагогіка, філософування, філософія як активність, навчання філософії, філософія освіти

Анотація

Метою дослідження є прояснення питання можливості надавати студентам філософські навички, а не тільки філософські знання. У статті проаналізовані теорії та дані щодо викладення навчального матеріалу в рамках університетських пропедевтичних курсів із філософії. Ми аргументуємо, що філософування як діяльність має різні рівні, частина з яких потребує наявності у студента специфічних здібностей до філософії. Проаналізувавши представлену Джоном Рудісіллом концепцію філософії як діяльності, ми обґрунтували, що чимало філософських практик, як-от інтерпретація, аналіз і критична оцінка аргументів та припущень, а також застосування нескладних філософських теорій, не потребують наявності у студентів специфічних філософських здібностей. Утім, такі філософські практики, як застосування розвинутих філософських концептів та розробка новаторських підходів, потребують специфічних філософських здібностей у якості базису для їх практикування. Ми показали, що для успіху на високих рівнях здійснення діяльності з філософування потрібні як мінімум три такі фактори: по-перше, це здібність до розвинутого абстрактного мислення, по-друге, це висока мотивація до інтелектуальної автономії, по-третє, це здатність до «філософського здивування» (в аристотелівському сенсі). Також ми аргументували, що в рамках університетських пропедевтичних курсів цілком можливо навчати діяльності з філософування, хоча студенти, котрі не мають специфічних філософських здібностей, зможуть опанувати тільки базові рівні філософування. Відтак, важливого статусу набуває питання відбору студентів для відвідування курсів із філософською тематикою. Крім того, ми обґрунтували, що ефективність процесу навчання студентів філософським навичкам тісно корелює з рівнем володіння викладачем педагогічними підходами щодо навчання філософії та відповідними методами. Результати даного дослідження допоможуть викладачам філософії обрати правильну методологію і підвищити ефективність педагогічного процесу.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

1. Aristotle (2013). The Metaphysics. North Chelmsford: Courier Corporation .
2. Cholbi, M. (2007). Intentional Learning as a Model for Philosophical Pedagogy. Teaching Philosophy, 30 (1), 35-58.
3. Chrisman, M. & Pritchard, D. (Eds) (2014). Philosophy for Everyone. Abingdon: Routledge .
4. Concepción, D.W. (2004). Reading Philosophy with Background: Knowledge and Metacognition. Teaching Philosophy, 27 (4), 351-368.
5. Concepción, D.W., Messineo, M., Wieten, S. & Homan, C. (2016). The State of Teacher Training in Philosophy. Teaching Philosophy, 39 (1), 1-24.
6. Fromm, E. (2013). Escape from Freedom. New York: Open Road Media.
7. Gifford, Ch.S. (2015). How to Teach Metaphysics. Teaching Philosophy, 38 (2), 193-220.
8. Goucha, M. (Ed.) (2007). Philosophy, a School of Freedom: Teaching Philosophy and Learning to Philosophize: Status and Prospects. Paris: UNESCO Publications.
9. Heidegger, M. (1956). Was Ist Das – die Philosophie? Lanham: Rowman & Littlefield [in German].
10. Hick, J. (2014). John Hick: An Autobiography. London: Oneworld Publications.
11. Marshall, E. (2014). How to Teach Modern Philosophy. Teaching Philosophy, 37 (1), 73-90.
12. Nietzsche, F. (2002). Beyond Good and Evil: Prelude to a Philosophy of the Future. Cambridge: Cambridge University Press.
13. Noddings, N. & Brooks, L. (2016). Teaching Controversial Issues: The Case for Critical Thinking and Moral Commitment in the Classroom. New York: Teachers College Press.
14. Ross, G. (1996). Metaphilosophical Skepticism and the Teaching of Philosophy. In: K. Lehrer, B.J. Lum, B.A. Slichta, N.D. Smith (Eds.). Knowledge, Teaching and Wisdom (245-252). Dordrecht: Springer.
15. Rudisill, J. (2011). The Transition from Studying Philosophy to Doing Philosophy. Teaching Philosophy, 34 (3), 241-271.
16. Schiltz, E. (2014). How to Teach Comparative Philosophy. Teaching Philosophy, 37 (2), 215-231.
17. Winterowd, W. R. (1998). The English Department: A Personal and Institutional History. Carbondale: SIU Press.

Переглядів анотації: 239
Завантажень PDF: 131
Опубліковано
2018-03-10
Як цитувати
Kulyk, O. V. (2018). Щодо можливості формування філософських навичок. Науково-теоретичний альманах Грані, 20(12), 24-29. https://doi.org/10.15421/1717160
Розділ
Стаття