Дискурс дихотомії духу і тіла в філософії протестантизму


Ключові слова: https://doi.org/10.15421/1717158
Ключові слова: бюргерство, Біблія, євангельська етика, Реформація, ідеологія, розум, дуалізм

Анотація

Вивчення теми «духу і тіла» в протестантизмі показало, що ті «практичні» висновки, які Реформатори звели в ранг своєї ідеології, у філософії Р. Декарта вилилися в метод «чистої думки», що рухається від універсалій до частковостей за допомогою «чистого розуму» без будь-якого впливу тіла. Проте, як відомо, це допущення не узгоджується із його пізнішим затвердженням союзу розуму й тіла в «Пристрастях душі». І хоча багато учених вважають, що ця бінарна опозиція не може бути елімінована, останніми роками виявляється тенденція до певного вирішення складних відносин між картезіанським дуалізмом і неопозиційним розглядом душі й тіла, кидаючи виклик твердженню, що всі модуси є або абсолютно ментальними, або абсолютно фізичними.У статті доводиться, що протестантизм стає провідною духовною течією свого часу, передусім, через свої ідеологічні установки: протестантська етика початкового етапу будувалася на ідеалах общинності, протестанти стояли за інтереси багатьох, за «правду для всіх», що, у свою чергу, відображало інтереси «третього стану» – бюргерства, яке представляє в той період свої інтереси як інтереси всіх членів суспільства. Виражаючи сподівання висхідної буржуазії, реформатори парадоксальним чином сполучають середньовічне світовідчуття із репрезентацією ідеології, що в класичній історіографії розглядається як прогресивна сила. Парадоксальність філософських положень Реформації полягає також у тому, що її ідеологія, підсилюючи нетерпимість, одночасно затверджує плюралізм. Останнє, наприклад, пов’язано з ситуацією постмодерну, яку переживає західний світ у наш час.

Посилання

1. Anikst, A. (1983). Istorija uchenij o drame [The history of drama teachings]. Moskva: Nauka [in Russian].
2. Bejnton, R. (1996). Na sem stoju. Zhizn' Martina Ljutera [On this I stand. The Life of Martin Luther]. p. Zaokskyi: «Istochnik zhizni» [in Russian].
3. Vlasova, T. & Kostjuk, N. (2016). Dihotomija «razum / jemocii» i problema obrazovanija zhenshhin v zapadnoevropejskoj filosofii [The «mind / emotion» dichotomy and the problem of women's education in Western European philosophy]. Almanac of Ukrainian Studies. (4), (pp. 42-46). Kyiv: VPTs «Kyivskyi universytet» , [in Russian].
4. Gurevich, P.S. (2001). Filosofija cheloveka [The philosophy of man]. Moskva: INFRAN [in Russian].
5. Darens'ky'j, V.Yu. (2011). Revolyuciya yak ideologichny'j koncept: istory'chni variaciyi ta invarianty' [Revolution as an ideological concept: historical variations and invariants] Naukovo-praktychna konferenciya «Ideologiya v suchasnomu sviti» − Scientific and practical Conference «Ideology in the modern world». Kyiv: VPTs «Kyivskyi universytet» [in Ukrainian].
6. Dekart, R. (1989). Strasti dushi [Passions of the Soul]. R. Dekart. Sochineniya v 2 t. (Vols. 1). Moskva: Mysl' [in Russian].
7. Losev, A.F. (2016). Filosofija imeni [The philosophy of name]. Sankt-Peterburg: Izdatel'stvo Olega Abyshko [in Russian].
8. Marks, K. & Engels, F. (1955). Kritika noveyshey nemetskoy filosofii v litse ee predstaviteley Feyerbaha,
B. Bauera i Shtirnera [Criticism of the latest German philosophy in the person of its representatives Feuerbach, B. Bauer and Stirner]. K. Marks i F. Engels Sochineniya (2nd ed., rev.), (Vol. 3), (pp. 9-454). Moscow: Izd. politicheskoy literaturyi.
9. Petrov, M.G. (1981). O kriterijah sopostavlenija Vozrozhdenija i Reformacii [On the criteria for comparing the Renaissance and the Reformation]. Kul'tura jepohi Vozrozhdenija i Reformacii – Culture of the Renaissance and the Reformation, (pp. 40-48). Leningrad: Nauka [in Russian].
10. Furman, D.E. (1983). Ideologija Reformacii i ee rol' v stanovlenii burzhuaznogo obshhestvennogo soznanija obshhestva [The ideology of the Reformation and its role in the formation of the bourgeois social consciousness of society]. Filosofija jepohi rannih burzhuaznyh revoljucij – Philosophy of the era of early bourgeois revolutions,
(pp. 58-111). Moskva: Nauka [in Russian].
11. Zweig, S. (1986). Kastellio protiv Kal'vina ili Sovest' protiv nasilija [Castellio vs. Calvin or Conscience Against Violence]. Moskva: Mysl' [in Russian].
12. Beid, P. (1987). Readenas in Western Beligious Thought. The Middle Ages through the Reformation. New York: Paulist Press.
13. Gregory, B.S. (2015). The unintended Reformation. Cambridge: Harvard University Press.
14. Hoffman, P. (2009). Essays on Descartes. New York: Oxford University Press.
15. Streeter, I. (2012). The Church and Western Culture. Booktango.
Опубліковано
2018-03-10
Як цитувати цю статтю:
Teslenko, T. (2018). Дискурс дихотомії духу і тіла в філософії протестантизму. Науково-теоретичний альманах "Грані", 20(12), 12-17. https://doi.org/10.15421/1717158
Розділ
Статті