Роль освіти у встановленні самоорганізаційного соціального порядку

Ключові слова: соціальні зміни, суспільство (традиційне / сучасне), організація, самоорганізація, соціальна практика, соціалізаійна освітня практика, габітус, нерівноважність системи

Анотація

Осмислено соцієтальні зміни, що відбуваються в сучасному українському соціумі, та ролі освіти як їх каталізатора. Такі зміни розглядаються як процеси творення та перетворення соціального порядку. Соціальний порядок сучасного високодинамічного суспільства охарактеризовано як порядок самоорганізації. Зазначено, що здатність до самоорганізації є необхідною умовою життєздатності високодинамічних систем. Встановлено, що всі сучасні суспільства відрізняються одне від одного ступенем самоорганізованості соціального порядку, який є тим вищим, чим більшою є міра причетності дорослих дієздатних членів суспільства до вироблення та прийняття рішень, обов’язкових для виконання всіма членами суспільства. Наголошено, що розвиток України, як одного з сучасних суспільств, висуває на перший план проблему встановлення самоорганізаційного соціального порядку, що, на думку авторки, приведе до справжньої (не декларативної) демократії. Оцінюється роль освіти в процесі встановлення такого порядку. При цьому освіту розглянуто як особливу, соціалізаційну, соціальну практику, що передбачає створення специфічних комунікацій і взаємодій, способів узгодження й оформлення соціальних смислів і дій, у межах яких формуються певні габітуси, яких потребує порядок самоорганізації.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bevzenko, L. (2017). Sotsialnaya samoorganizatsiya i sotsialnyie tehnrlogii: teoriya i praktika [Social self-organization and social technologies: theory and practice] Lyudina v skladnomu sviti. Sumi : UnIversitetska kniga, 71-117 (in Russian).

Burde, P. (1996). Universitetskaya doksa i tvorchestvo: protiv sholasticheskih deleniy [University Dox and Creativity: Against Scholastic Divisions]. Socio-Logos’96. Almanah rossiysko-frantsuzskogo tsentra sotsiologii i filosofii Instituta sotsiologii Rossiyskoy Akademii nauk. 8-31 (in Russian).

Kutsenko, O. D. (2001). Dіyalnіsno-strukturniy potentsіal transformatsіynogo protsesu: do rozrobki kontseptsії klasoutvorennya : avtoref. dokt. sotsіol. nauk. [Activity-structural potential of the transformation process: to the development of the concept of class formation: author's abstract. doc. sociologist sciences]. Harkіv. 35 s. (in Ukrainian).

Nechitaylo, I. S. (2015). Izmenenie obschestva cherez izmenenie obrazovaniya: illyuziya ili realnost [A change in society through a change in education: illusion or reality] Harkov: Izd-vo «NUA». 552 (in Russian)

Pavlov, S. V. (2008). Transformatsiya svobodyi i subektnosti v sovremennom obschestve: diss. kand. filos. nauk [Transformation of freedom and subjectivity in modern society: diss. Cand. philosopher sciences] Volgograd. 117. (in Russian)

Peshkova, O. I. (2008). Problema sotsialnogo poryadka v sisteme sotsiokulturnoy regulyatsii sovremennogo obschestva (sotsialno-filosofskiy analiz): diss. kandid. filos. nauk. [The problem of social order in the system of socio-cultural regulation of modern society (socio-philosophical analysis): diss. the candidate philosopher sciences]. Krasnodar, 152 (in Russian)

Prigojin, I. (1991). Priroda, nauka i novaya ratsionalnost [Nature, science and new rationality]. Znanie, filosofiya i jizn, (7). 31-38 (in Russian).

Sobolevskaya, M. A. (2013). Problema sotsialnogo poryadka v sovremennoy sotsiologicheskoy teorii: ot diskursa poryadka k poryadku diskursa [The problem of social order in modern sociological theory: from the discourse of order to the order of discourse]. Molodoy uchenyiy, (12). 794-798 (in Russian).

Reckwitz, A. (2002). Toward a Theory of Social Practices: A Development in Culturalist Theorizing. European Journal of Social Theory, 5 (2), 243-263.


Переглядів анотації: 199
Завантажень PDF: 115
Опубліковано
2017-11-08
Як цитувати
Nechitaylo, I. S. (2017). Роль освіти у встановленні самоорганізаційного соціального порядку. Науково-теоретичний альманах Грані, 20(11), 36-41. https://doi.org/10.15421/1717145
Розділ
Стаття