Час епонімічний та історичний

Ключові слова: свідомість, форма, міф, світ, світогляд, людина, сутність, раціональність, цінність

Анотація

Розглядається проблема відношення давніх греків до феномена часу. Встановлено, що греки використовували епонімічну модель часу, згідно якої історичні події співвідносяться не з датами, а з предметними ознаками – персонами або подіями, що відбуваються – і виступає знанням загальної основи сущого. Доведено, що однією з головних причин такого розуміння сутності часу є міфологічний світогляд у єдності чуттєвого та надчуттєвого, раціонального та ірраціонального, сакрального та профанного, де людина не відділяє себе від світу, заміщує індивідуальні смислові зв’язки світовими, позиціонує себе у теперішньому моменті. Встановлено, що перехід до історичного типу розуміння сутності часу є обумовленим посиленням раціоналізації, розривом між міфом та логосом, переходом від політеїстичного до монотеїстичного світогляду, відчуженням людини від матеріального світу природи. Зроблений висновок, що епонімічний тип сприйняття часу відображав цілісне, особистісне відношення людини до світу як «світу людини» і був формою історичної пам’яті і критерієм абсолютної цінності людського існування.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

‌Apulej. Floridy, 18 [Apuleus. Florida, 18]. (1989). Fragmenty rannih grecheskih filosofov, рart 1: 112-113. Moscow: Nauka (in Russian).

‌Aristotel’. Fizika, G 7, 207 b 35 [Aristotle. Physics, G 7, 207 b 35]. (1981). Aristotel’. Soch. v 4 t., 3: 59-260. Moscow: Mysl’ (in Russian).

‌Gasparov, M. L. (1998). Zanimatel’naya Greciya: Rasskazy o drevnegrecheskoj kul’ture [Entertaining Greece: Stories about the ancient Greek culture]. Moscow: Nov. lit. obozr., Greko-latinskij kab. YU. A. SHichalina (in Russian).

‌Geraklit. Fragmenty, DK, 12 A [Heraclitus. Fragments, DK, 12 A]. (1989). Fragmenty rannih grecheskih filosofov, рart 1: 209. Moscow: Nauka (in Russian).

‌Gesiod (2001). Teogoniya [Theogony]. Polnoe sobranie tekstov. Moscow: Labirint (in Russian).

‌Diogen Laehrtskij (1986). O zhizni, ucheniyah i izrecheniyah znamenityh filosofov [Diogenes of Laertius. On the life, teachings and sayings of the famous philosophers]. 2 izd., ispr. i dop. Moscow: Mysl’ (in Russian).

‌Kessidi, F. H. (1982). Geraklit [Heraclitus]. Moscow: Mysl’ (in Russian).

‌Motroshilova, N. V. (1991). Rozhdenie i razvitie filosofskih idej [The birth and development of philosophical ideas]. Moscow: Politizdat (in Russian).

‌(1989). Fragmenty rannih grecheskih filosofov, рart 1, 87. Moscow: Nauka (in Russian).

‌Puchkov, A. A. (2006). Contra Michaelem Gasparovum. Correctio ad rationem annalem in «Graecia curiosa». Mistobuduvannya ta terytorial’ne planuvannya: Nauk. tekhn. zb., (25): 203-212. Kiуv: KNUBA (in Ukrainian).


Переглядів анотації: 194
Завантажень PDF: 124
Опубліковано
2017-10-09
Як цитувати
Savel’eva, M. Y. (2017). Час епонімічний та історичний. Науково-теоретичний альманах Грані, 20(10), 18-24. https://doi.org/10.15421/1717127
Розділ
Стаття