Аналіз тоталітарної свідомості в соціально-критичній теорії Франкфуртської школи

  • O. O. Demura Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова
Ключові слова: Просвітництво, тоталітаризм, неототалітаризм, культур-індустрія, десублімація, агітація, соціальна міфологія

Анотація

В статті проаналізовано основні ідеї представників Франкфуртської школи, а саме: Т. Адорно, М. Хоркхаймер, Г. Маркузе, Е. Фромм. Опираючись на основні дослідження та основоположні філософські праці представників Франкфуртської школи, зроблена спроба виокремити основні причини становлення неототалітаризму, та тоталітарних режимів у ХХ столітті. Встановлена взаємозалежність між Просвітницькою діяльністю та міфологізацією свідомості; визначена роль культури у цьому процесі. Окреслено роль ідеологічної системи, як однієї з форм соціальної міфології. Встановлена закономірність між «щасливою свідомістю» суспільства споживання і ефективним укоріненням міфів та ідеологічних систем у масову свідомість суспільства ХХ ст. Актуальність статті зумовлена тим, що необхідність критичного осмислення становлення культури тоталітарних країн сьогодні стає очевидною. Усвідомлення того, що суспільна свідомість пострадянських країн досі керується міфологемами, що були створені та впроваджені тоталітарною культурою, змушує нас серйозно вивчати проблематику міфологізації свідомості та ідеологічного впливу. Тому позбавлення від упереджень та перехід до нового витка демократичної свідомості неможливий, без вивчення основ становлення масового суспільства та функції культури в ньому. Більше того, без виявлення чинників, що зумовили конструювання західної цивілізації, неможливе не тільки рішення глобальних проблем сучасності, але й сам перехід на якісно інший виток соціально-культурного розвитку.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

O. O. Demura, Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова
аспірант

Посилання

Vakhytov R. R. Lyberal’nыy totalytaryzm: repressyvnыe mekhanyzmы sovremennoho zapadnoho obshchestva y ykh krytycheskyy analyz v zarubezhnoy fylosofyy ХХ veka (Liberal totalitarianism: the repressive machinery of modern Western society and their critical analysis in the foreign philosophy of the twentieth century). Al’manakh «Vostok». 2003. №3.

Vershynyn S. E. Kontseptsyya sotsyal’noy destruktsyy Frankfurtskoy shkolы (ystoryko-fylosofskyy analyz) (The concept of social destruction of the Frankfurt School (historical and philosophical analysis)). Ekaterynburh: HOU VPO «Ros.hos.prof.-ped.un-t», 2009. 126 р.

Zhyzhek S. Vozvыshennыy obъekt ydeolohyy (The Sublime Object of Ideology). Khudozhestvennыy zhurnal. 1999. Р. 1–144.

Nytsshe F. Rozhdenye trahedyy. Yly: эllynstvo y pessymyzm (The Birth of Tragedy, Or: Hellenism and Pessimism). Moskva: Akademycheskyy Proekt, 2007. 165 р.

Fromm Е. Behstvo ot svobodu (Escape from Freedom). Moskva: «Prohress», 1995. 251 р.

Markuze H. Odnomernыy chelovek (One-Dimensional Man). Mode of access: http://enatramp.narod.ru/pervoistochnik.files/man.files/man0.html.

Khorkkhaymer M. Dyalektyka prosveshchenyya (Dialectic of Enlightenment). Mode of access: http://bookmate.com/books/JEj5ERUa.


Переглядів анотації: 195
Завантажень PDF: 174
Опубліковано
2014-10-15
Як цитувати
Demura, O. O. (2014). Аналіз тоталітарної свідомості в соціально-критичній теорії Франкфуртської школи. Науково-теоретичний альманах Грані, 17(11), 106-112. вилучено із https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/752
Розділ
СОЦІОЛОГІЯ