Нові медіа як об’єкт соціологічного вивчення

  • K. V. Zhurbenko Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна
Ключові слова: інформаційне суспільство, соціальна комунікація, мережеве суспільство, комунікаційні технології, масова комунікація, взаємодія

Анотація

У представленій статті автор аналізує нові медіа як фактор появи принципово нової культури комунікації в сучасному суспільстві. Для визначення нових медіа як терміна були проаналізовані існуючі в сучасній соціологічній літературі варіанти тлумачення. Автором запропоновано власне визначення поняття «нові медіа». Наводиться методологічне дослідження нових і традиційних («старих») медіа та розглядаються основні переваги глобальної Мережі в порівнянні з традиційними мас­медіа. Встановлено, що існує кілька теоретичних концепцій для позначення типу суспільства, яке трансформується під впливом масового використання сучасних комунікаційних технологій. Досліджено питання соціальної сутності нових медіа. Виявлено, що технології нових медіа вплинули навіть на традиційні друковані та електронні засоби масової інформації, що призвело до формування нових видів соціальної взаємодії. Проаналізовано ключові характеристики нових медіа, такі як інтерактивність, індивідуалізація, мультимедійність та відсутність посередників. Досліджено ключові принципи сучасних комунікаційних технологій, які мають найбільший вплив на характер соціальної взаємодії. З’ясовано, що нові медіа можуть грати ключову роль у процесі політичної комунікації. Виявлено, що  політичні структури, партії і лідери стають все більш активними «ньюсмейкерами» – творцями новин і одночасно їх носіями, що сприяє перетворенню нових медіа в фактор трансформації рольових характеристик політичного актора.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

K. V. Zhurbenko, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна
аспірант

Посилання

Abramova, E.V., 2012. Publichnaja sfera, gorodskoe prostranstvo i novye media [The public sphere, urban space and new media]. Filosofskij zhurnal 2, 79­86 (in Russian).

Bobova, L.A., 2013. Manujel’ Kastel’s: vlijanie setevogo obshhestva na harakter social’nyh kommunikacij [Manuel Castells: the impact of the network society on the nature of social communications].Vestnik MGIMO­Universiteta 5, 213­220 (in Russian).

Vasilik, M.A., 2003. Osnovy teorii kommunikacii [Basics of communication theory]. Gardariki, Moscow (in Russian).

Gorohov, V., Grinberg, T., 2000. Interaktivnaja zhurnalistika: Put’ v budushhee [Interactive Journalism: Way to the Future].Vestnik Moskovskogo universiteta, 10: Zhurnalistika, 82­83 (in Russian).

Gostenina, V.I., 2013. Sociologija massovoj kommunikacii [Sociology of mass communication]. Infra­M, Al’fa­M, Moscow (in Russian).

Zhurbenko, K.V., 2016. Vpliv novih medіa na socіal’nu komunіkacіju [The impact of new media on social communication]. Materіali vseukrains’koi naukovoi konferencіi «Socіal’no­gumanіtarnі nauki ta suchasnі vikliki», 317­318 (in Ukrainian).

Kastel’s, M., 2007. Іnternet­galaktika. Mіrkuvannja shhodo Іnternetu, bіznesu і suspіl’stva [Internet galaxy. Reflections on Internet, Business and Society]. «Vakler» u formі TOV, Kyiv (in Ukrainian).

Kastel’s, M., 2000. Informacionnaja jepoha: jekonomika, obshhestvo i kul’tura [The Information Age: Economy, Society and Culture]. GU VShJe, Moscow (in Russian).

Kvіt, S., 2008. Masovі komunіkacіi [Mass Communication]. Vid. dіm «Kiєvo­Mogiljans’ka akademіja», Kyiv (in Ukrainian).

Kislova, O.N., 2013. Byt’ ili ne byt’ cifrovoj sociologii? [To be or not to be a digital sociology?].Vіsnik Harkіvs’kogo nacіonal’nogo unіversitetu іmenі V.N. Karazіna 1045, 9­15 (in Russian).

Kutjugin, D.I., 2009. Internet kak kommunikativnoe prostranstvo informacionnogo obshhestva [The Internet as a communicative space of the information society]. Avtoreferat diss. na soiskanie nauch. stepeni kand. sociol. nauk: 22.00.04. «Social’naja struktura, social’nye instituty i processy», Moscow (in Russian).

Makljujen, G.M., 2003. Ponimanie Media: Vneshnie rasshirenija cheloveka [Understanding Media: The external expansion of human]. «KANON­press­C», «Kuchkovo pole», Moscow (in Russian).

Naumova, M.J., 2011. Novі medіa ta tradicіjnі ZMІ: modelі spіvіsnuvannja [New media and traditional media: a model of coexistence]. Aktual’nі problemi socіologії, psihologії, pedagogіki 13, 86­92 (in Ukrainian).

Habermas, J., 1989. Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a Category of Bourgeois Society. Tr.T. Burger, F. Lawrence. The MIT Press, Massachusetts.

Manovich, L., 2001. The Language of New Media. The MIT press, Cambridge, Massachusetts.

Turkle, S., 2012. Alone Together: Why We Expect More from Technology and Less from Each Other. Basic Books, New York.

Turkle, S., 1997. Life on The Screen: Identity in the Age of the Internet. Simon & Schuster, New York.

Van Dijk, J., 2005. The Network Society: Social Aspects of New Media. SAGE, London.

Wellman, B., 2002. Little boxes, Glocalization, and Networked Individualism. Digital Cities II: Computational and Sociological Approaches, edited by Makoto Tanabe, Peter van den Besselaar, and Toru Ishida. Springer­Verlag, Berlin.


Переглядів анотації: 430
Завантажень PDF: 641
Опубліковано
2016-06-15
Як цитувати
Zhurbenko, K. V. (2016). Нові медіа як об’єкт соціологічного вивчення. Науково-теоретичний альманах Грані, 19(7), 90-95. https://doi.org/10.15421/171639
Розділ
СОЦІОЛОГІЯ