Хаос у філософії Генріха Риккерта

  • О. В. Кулик Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара
Ключові слова: українські медіа, інструменти дискурс-аналізу, медіаподія, атрибутивні слова, знак «мусульманин», дослідницьке питання, ланцюг еквівалентності

Анотація

У даній статті проаналізовано зміст, який вкладав представник неокантіанства Генріх Риккерт утермін «хаос». Як було показано, цей філософ позначав терміном «хаос» нескінченне різноманіттяжиттєвого досвіду людини, яке філософи мають перетворювати на «космос» теорій. Риккерт вва-жав, що в процесі пізнання людина впорядковує хаос. У статті аргументовано, що інтерпретаціязмісту поняття «хаос», яку запропонував Г. Риккерт, відрізняється від тлумачень даного терміну,які використовували інші представники німецької філософії – І. Кант, Й. Гердер, Ф. Шеллінг, Ф.Шлегель та Ф. Ніцше. Також було показано, що ідеї І. Канта вплинули на формування уявленьРиккерта щодо хаосу. Як було продемонстровано в статті, Генріх Риккерт використовує термін«хаос» у своїх гносеологічних теоріях, що осмислюють процес пізнання. Риккерт стверджує, щохаос – це те, з чого філософ може формувати поняття для розуміння світу. Створюючи поняттяяк складові елементи теорій, людина впорядковує хаос, розчленовуючи його, маркуючи сутніснізв’язки. На переконання Риккерта, такі способи наукового осмислення дійсності, як узагальненнята індивідуалізація, допомагають нам розчленувати та упорядкувати «хаос» нашого досвіду, ство-рюючи «космос» теорій. Риккерт переконаний, що лише система понять здатна перетворити хаосна космос. Адже поняття, які не входять до системи, не можуть репрезентувати світ загалом. Крімтого, було показано важливість думки Г. Риккерта про те, що впорядкування хаосу є корисним длялюдини. Риккерт вказує, що завдяки впорядкуванню хаосу людина здатна орієнтуватися в реаль-ності та стверджувати себе в ній.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bohlken, E. (2002). Grundlagen einer Interkulturellen Ethik: Perspektiven der Transzendentalen Kulturphilosophie
Heinrich Rickerts. Würzburg: Königshausen & Neumann.
Centi, B. (2015). The Validity of Norms in Neo-Kantian Ethics. In: New Approaches to Neo-Kantianism (pp.
27–146). Cambridge: Cambridge University Press.
Crowe, B. (2010). Faith and Value: Heinrich Rickert’s Theory of Religion. Journal of the History of Ideas, 71, 617-
636. DOI: 10.1353/jhi.2010.0004.
Dewalque, A. (2016). Addressing the Specificity of Social Concepts: Rickert, Weber, and the Dual Contrast Theory.In: Ian Bryan, Peter Langford, and John McGarry (Eds.). The Foundation of the Juridico-Political. Concept
Formation in Hans Kelsen and Max Weber, 77–96. London: Routledge.
Haar, M. (1998). Life and Natural Totality in Nietzsche. In: Daniel W. Conway and Peter S. Groff (Eds.). Nietzsche:
The World as Will to Power, 74–90. London: SUNY Press.
Herder, J. G. (1965). Ideen zur Philosophie der Geschichte der Menschheit. Vol. 1. Berlin: Aufbau.
Herder, J. G, and Adler, H. (1996). On World History: An Anthology. In Ernest A. Menze (Ed., Trans.). Armonk:
M. E. Sharpe.
Hollins, M. (1996). The Literature of Chaos. PhD diss., University of Liverpool.
Kant, I. (1755) Allgemeine Naturgeschichte und Theorie des Himmels. Königsberg: Petersen. Retrieved from:
http://www.deutschestextarchiv.de/book/show/kant_naturgeschichte_1755
Kant, I. (1781). Critik der Reinen Vernunft. Riga: Hartknoch. Retrieved from:http://www.deutschestextarchiv.de/
book/show/kant_rvernunft_1781.
Kant, I. (1839). Die Frage, ob die Erde Veralte, Physikalisch Erwogen. In: Immanuel Kant’s Werke: Schriften zur
Naturwissenschaft. Leipzig: Modes und Baumann, 1839. Retrieved from:
https://books.google.com.ua/books?id=u88uAAAAYAAJ&printsec=frontcover.
Krijnen, Ch. (2001) Nachmetaphysischer Sinn: eine Problemgeschichtliche und Systematische Studie zu den
Prinzipien der Wertphilosophie Heinrich Rickerts. Würzburg: Königshausen & Neumann.
Krijnen, Ch., and Zeidler K. (2012). Philosophy of Science in Neo-Kantianism. Journal for General Philosophy of
Science, 46, 231–235. DOI: 10.1007/s10838-014-9279-z.
Nietzsche, F. (1906). Die Fröhliche Wissenschaft. Vol. 6 of Nietzsche’s Werke. Leipzig: C. G. Naumann.
Nietzsche, F. (1954a). Also Sprach Zarathustra: Ein Buch für Alle und Keinen. Vol. 2 of Friedrich Nietzsche: Werke
in drei Bänden. München: Hanser.
Nietzsche, F. (1954b). Jenseits von Gut und Böse: Vorspiel einer Philosophie der Zukunft. Vol. 2 of Friedrich
Nietzsche: Werke in drei Bänden. München: Hanser.
Nietzsche, F. (1954c). Vom Nutzen und Nachteil der Historie für das Leben. Vol. 1 of Friedrich Nietzsche: Werke
in drei Bänden. München: Hanser.
Nietzsche, F. (2006a). Beyond Good and Evil: Prelude to a Philosophy of the Future. In: Keith Ansell Pearson and
Duncan Large (Eds.) The Nietzsche Reader, 311–361. Malden: Blackwell Publishing Ltd.
Nietzsche, F. (2006b). On the Utility and Liability of History for Life. In: Keith Ansell Pearson and Duncan Large
(Eds.). The Nietzsche Reader, 124–141. Malden: Blackwell Publishing Ltd.
Nietzsche, F. (2006c). The Gay Science. In: Keith Ansell Pearson and Duncan Large (Eds.). The Nietzsche Reader,
207–237. Malden: Blackwell Publishing Ltd.
Nietzsche, F. (2006d). Thus Spoke Zarathustra: A Book for Everyone and No One. In Keith Ansell Pearson and
Duncan Large (Eds.). The Nietzsche Reader, 254–292. Malden: Blackwell Publishing Ltd.
Oakes, G. (1988). Rickert’s Value Theory and the Foundations of Weber’s Methodology. Sociological Theory, 6,
38–51. DOI: 10.2307/201912.
Oakes, G. (1990). Weber and Rickert: Concept Formation in the Cultural Sciences. Cambridge, MA: MIT Press.
Oliva, L. (2006). La Validità Come Funzione dell’oggetto: Uno Studio sul Neokantismo di Heinrich Rickert.
Milano: Franco Angeli.
Posteraro, T. S. (2015). Do not just do as I do: Knowledge and Learning in the Image of Thought. Deleuze Studies,
9, 455–474. DOI: 10.3366/dls.2015.0200.
Rickert, H. (1896) Die Grenzen der Naturwissenschaftlichen Begriffsbilding: Eine Logische Einleitung in die
Historischen Wissenschaften. Leipzig: J. C. B. Mohr.
Rickert, H. (1899). Fichtes Atheismusstreit und die Kantische Philosophie: Eine Säkularbetrachtung. Berlin:
Reuther & Reichard.
Rickert, H. (1904). Der Gegenstand der Erkenntnis: Einführung in die Transzendentalphilosophie. Tübingen: J. C.
B. Mohr.
Rickert, H. (1922). Die Philosophie des Lebens: Darstellung und Kritik der Philosophischen Modeströmungen
unserer Zeit. Tübingen: J. C. B. Mohr.
Rickert, H. (1926). Kulturwissenschaft und Naturwissenschaft: Ein Vortrag. Tübingen: J. C. B. Mohr.
Rickert, H. (1929). Zur Lehre von der Definition. Tübingen: J. C. B. Mohr.
Rickert, H. (1962). Science and History: a Critique of Positivist Epistemology. In George Reisman (Trans.).
Princeton: Van Nostrand.
Rickert, H. (1986). The Limits of Concept Formation in Natural Science: A Logical Introduction to the Historical
Sciences (Abridged Edition). In Guy Oakes (Ed., Trans.). Cambridge: Cambridge University Press.
Schelling, F. W. J. von. (1859). Philosophie der Kunst. Vol 5 of Sämtliche Werke. Abt. 1, Bd. 5. Stuttgart: Cotta.
Retrieved from:http://www.deutschestextarchiv.de/book/show/schelling_kunst_1859.
Schelling, F. W. J. von. (2008). The Philosophy of Art. In Douglas Stott (Ed., Trans.). Minneapolis: University of
Minnesota Press, 2008.
Schlegel, F. von. (1982). Über das Studium der Griechischen Poesie: 1795–1797. Paderborn: F. Schöningh.
Schuback, M. Sá C. (2005). The Work of Experience: Schelling on Thinking beyond Image and Concepts. In: Jason
M. Wirth (Ed.): Schelling Now: Contemporary Readings, 66-84. Bloomington: Indiana University Press.
Smyth, D. (2014). Infinity and Givenness: Kant on the Intuitive Origin of Spatial Representation. Canadian Journalof Philosophy, 44, 551–579. DOI: 10.1080/00455091.2014.967737.
Staiti, A. (2015). The Neo-Kantians on the Meaning and Status of Philosophy. In: New Approaches to Neo-
Kantianism, 19–39. Cambridge: Cambridge University Press.
Zijderveld, A. C. (2006). Rickert’s Relevance: The Ontological Nature and Epistemological Functions of Values.
PhD diss., Erasmus University Rotterdam

Переглядів анотації: 263
Завантажень PDF: 202
Опубліковано
2019-08-30
Як цитувати
Кулик, О. В. (2019). Хаос у філософії Генріха Риккерта. Науково-теоретичний альманах Грані, 22(8), 37-46. https://doi.org/10.15421/171982
Розділ
Стаття