Людина у новому, біотехнокібернетичному, «театрі» буття

  • Л. В. Прокопович Одеський національний політехнічний університет
Ключові слова: людина, людиноподібні роботи, «ляльковий театр буття»,, суспільство, комунікація, технології, пізнання

Анотація

Мета дослідження – осмислення впливу на людину, соціальні відносини та соціокультурнікомунікації змін, які відбуваються у соціумі та культурі завдяки появі людиноподібних роботів.Сприйняття людиноподібних роботів як нових, «просунутих», ляльок дозволяє в якості дослідницькоїстратегії залучити концепт «ляльковий театр буття», який є складовою концепції театральностісоціокомунікативних проявів культури. Порівняння соціального життя із ляльковим театром, в якомулюди – це ляльки (маріонетки, іграшки), яких створюють та якими керують боги, Доля й тощо має давнітрадиції у філософській думці, ще з часів античності. Ця міфологема породжує подвійне світосприйняття:з одного боку, вона відображає сприйняття людиною себе як ляльки у «театрі» життя, з іншого боку –роблячи ляльок, людина сама уподібнюється Творцеві. Це світосприйняття зберіглося і дооформилосяу сучасній культурі. Відчуття себе лялькою у «театрі» життя не заважає людині бути одночасно іглядачем в цьому «театрі», і його критиком, і – головне – його інтерпретатором. Поява нових «ляльок»–людиноподібних роботів, андроїдів – сприяє формуванню нового, біотехнокібернетичного, «ляльковоготеатру» буття. У цьому театрі андроїди за своїми функціями відносяться, скоріш, до маріонеток. Тількисистема управління цими «маріонетками» більш складна. Ускладнювалася ця система поступово, урезультаті чого послідовно з’являлися роботи нових поколінь – промислові роботи, роботи із органамивідчуттів (тобто із різноманітними датчиками), роботи із штучним інтелектом. Особливості всіх цихпоколінь втілювалися (і втілюються) в андроїдах, формуючі нові сценографію, драматургію і смисловийзміст «театру» буття. Наразі цей «театр» задає нові формати соціальних відносин і комунікацій, викликаєнеобхідність визначення нових цінностей і норм, змушує замислитись про подальші роль і місце людиниу новій природно-штучній реальності. У цьому «театрі» людина знаходить додаткові можливості дляпізнання самої себе, своєї природи та сутності свого буття у світі.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

1. Арутюнова Н.Д. Язык и мир человека / Н.Д. Арутюнова. – Москва: Языки русской культуры, 1999. – 326 с.
2. Баранов А.Н. Очерк когнитивной метафоры / А.Н. Баранов // Русская политическая метафора (материалы к
словарю). –Москва, 1997. – С. 240-252.
3. Бусленко В. Наш коллега – робот / В. Бусленко. – Москва: Молодая гвардия, 1984. – 222 с.
4. Волков Г.Н. Три лика культуры / Г.Н. Волков. – Москва: Мол. Гвардия, 1986. –335 с.
5. Декарт Р. Сочинения в 2 т. / Р. Декарт. –Москва: Мысль, 1989. – Т.1.
6. Іванова Д. Специфіка античного театру ляльок: осмислення теоретичного та практичного досвіду / Д. Іванова //
Аркадія. – 2015. – № 2(42). –С. 74-78.
7. Кассирер Э. Сила метафоры / Э. Кассирер // Теория метафоры. – Москва: Прогресс, 1990.
8. Ламетри Ж.О. Человек-машина / Ж.О. Ламетри // Сочинения.– Москва: Мысль, 1978.
9. Миллер Дж. Образы и модели, уподобления и метафоры / Дж. Миллер // Теория метафоры. – Москва: Прогресс, 1990.
10. Мишанкина Н.А. Метафора в науке: парадокс или норма? / Н.А. Мишанкина. – Томск, 2010. – 282 с.
11.Прокопович Л.В. Метафори в дискурсі філософського осмислення сутності й форм соціальної реальності / Л.В.
Прокопович // Гілея: науковий вісник. – 2019. – Вип. 145 (6). – С. 132-136.
12. Прокопович Л.В. Соціально-філософські аспекти функцій ляльок у «театрі» буття / Л.В. Прокопович // Гілея:
науковий вісник. – 2019. – Вип. 140(1). – С. 83-88.
13. Прокопович Л.В. Театральність буття в умовах соціального хаосу: філософський та психологічний аспекти /
Л.В. Прокопович // Науково-теоретичний альманах «Грані». – 2019. – Т. 22. – № 5. – С. 25-36. DOI: 10.15421/171950.
14. Прокопович Л.В. Філософсько-аксіологічний аспект «лялькового театру» буття / Л.В. Прокопович // Scientific
Journal “Virtus”. – 2018. – № 28. – Р. 39-42.
15. Рикер П. Живая метафора / П. Рикер // Теория метафоры. – Москва: Прогресс, 1990.
16. Ричардс А. Философия риторики / А. Ричардс // Теория метафоры. – Москва: Прогресс, 1990.
17. Тринг М. Как изобретать? / М. Тринг, Э. Лейтуэйт. – Москва: Мир, 1980. – 272 с.
18. Kuhn T. The Structure of Scientific Revolutions / Thomas S. Kuhn. – Chicago: University Press, 1970. – 210 p.
19. Lakoff G. Metaphors We Live Be / G. Lakoff, M. Johnson. – Chicago; London: University Press, 1980. – 242 p.
20. Terkel S. Working: People Talk About What They Do All Day and How They Feel About What They Do / Studs Terkel.
– New York: Panthenon/Rondom Howse, 1974.

Переглядів анотації: 150
Завантажень PDF: 116
Опубліковано
2019-08-30
Як цитувати
Прокопович, Л. В. (2019). Людина у новому, біотехнокібернетичному, «театрі» буття. Науково-теоретичний альманах Грані, 22(7), 21-29. https://doi.org/10.15421/171970
Розділ
Стаття