Проблематика освітніх закладів інтернатного типу в дискурсі соціології виховання

  • N. M. Gordienko Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія
Ключові слова: життєві траєкторії, соціалізація, сурогатна спорідненість, модель випускника інтернатного закладу

Анотація

У статті розглянуто проблеми діяльності освітніх закладів інтернатного типу з позицій сучасного соціологічного дискурсу. Проаналізовано предметну галузь соціології виховання у зв’язку з особливостями соціалізації вихованців інтернатних закладів. Запропоновано концепт сурогатної спорідненості як тип відносин вихователів інтернату з вихованцями. Сурогатна спорідненість передбачає: відповідальність не тільки посадову, а й особистісну; нееквівалентний обмін, коли вихователь віддає дитині свій час і сили, не чекаючи від неї певних винагород взамін; продовження довірчих відносин не тільки в рамках навчально-виховного закладу, а й за його межами; інтерес і турботу не тільки за успіхи в навчанні та дотриманні дисципліни, але й за всебічний розвиток особистості дитини. Первинна і вторинна соціалізація в інтернатному закладі зливаються, оскільки роль батьків у первинній соціалізації відіграють вихователі, які формально є агентами вторинної соціалізації. Охарактеризовано залежність життєвих траєкторій випускників від моделі особистості, яку формує інтернатний заклад: маргінальної, середньої, кар’єрної або креативної. Встановлено необхідність урахування соціокультурних і природних факторів при аналізі впливу виховного процесу на побудову життєвих траєкторій випускниками інтернатних закладів.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Aza, L. O., 1994. Teoretyko-sotsiolohichnyi analiz sotsialnykh problem vykhovannia [Theoretical and sociological analysis of social problems of upbringing]. Kyiv, 273 (in Ukrainian).

Bruskov, V. P., 2010. Sociologija vospitanija i obrazovanija [Sociology of upbringing and education]. Vlados, Moscow, 296 (in Russian).

Gurova, R. G., 2001. Sociologicheskie problemy vospitanija [Sociological problems of upbringing]. Moscow, 170 (in Russian).

Durkheim, Е., 2007. O razdelenii obshhestvennogo truda. Opredelenie moral’nogo fakta [The division of labour in society. The determination of moral fact]. Direkt-Media, Moscow, 160 (in Russian).

Klymenko, O. Yu., 2016. Osoblyvosti instytutsionalizatsii sotsialnoho zakhystu ditei u kryzovykh sytuatsiiakh v suchasnomu ukrainskomu suspilstvi [Features of the institutionalization of children’s social protection in crisis situations in modern Ukrainian society]. V. N. Karazin Kharkiv National University. Kharkiv, 39 (in Ukrainian)

Kuprii, T. H., 2014. Sotsiolohiia osvity [Sociology of education]. Lohos, Kyiv, 303 (in Ukrainian).

Lihachev, B. T., 2012. Sociologija vospitanija i obrazovanija [Sociology of upbringing and education]. Vlados, Moscow, 296 (in Russian).

Rubina, L. Ja., 2007. Perechityvaja Е. Durkheimа: vzaimodejstvie sociologii i pedagogiki v voprosah vospitanija i obrazovatel’noj dejatel’nosti [Rereading Emile Durkheim: the interaction of sociology and pedagogy in matters of upbringing and educational activity]. Izd-vo «Raritet», Ekaterinburg, 20 (in Russian).

Rybcova, L. L., 2011. Е. Durkheim o vzaimosvjazi pedagogiki i sociologii [Е. Durkheim about the interrelationship between pedagogy and sociology]. News of Ural State University. Series 1: Issues of education, science and culture, 4, 60-67 (in Russian).

Rybcova, L. L., Merenkov, A. V., Grechuhina, T. I., Usacheva, A. V., Vorotkova, I. Ju., 2013. Sociologija vospitanija [Sociology of upbringing]. Ekaterinburg, 176 (in Russian).

Spencer, H., 2012. Vospitanie umstvennoe, nravstvennoe i fizicheskoe [Education: intellectual, moral, and physical one]. Izd-vo Ural. un-ta, Moscow, 232 (in Russian).

Harchev, A. G., 1990. Sociologija vospitanija (O nekotoryh actual’nyh social’nyh problemah vospitanija lichnosti) [Sociology of upbringing (On some actual social problems of person’s upbringing)]. Politizdat, Moscow, 220 (in Russian).

Khomeriki, O. A., 2014. Yakist osvity u fokusi sotsiolohichnoho modeliuvannia: analiz osnovnykh pidkhodiv [Quality of education in the focus of sociological modeling: analysis of the main approaches]. Social technologies: actual problems of theory and practice, 64, 176-184 (in Ukrainian).

Khoruzha, L. L., 2010. Sotsiolohiia vykhovannia [Sociology of upbringing]. Kyyivs’k. un-t imeni Borysa Hrinchenka, Kyiv, 124 (in Ukrainian).

Chepak, V. V., 2011. Teoretyko-metodychni zasady stanovlennia i rozvytku sotsiolohii osvity [Theoretical and methodological foundations of formation and development of educational sociology]. Heoplint, Kyiv, 303 (in Ukrainian).

Chuhaievskyi, V. H., Chernii, L. V., 2014. Sotsiolohiia osvity [Sociology of education]. Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, Kyiv, 265 (in Ukrainian).


Переглядів анотації: 345
Завантажень PDF: 146
Опубліковано
2016-11-22
Як цитувати
Gordienko, N. M. (2016). Проблематика освітніх закладів інтернатного типу в дискурсі соціології виховання. Науково-теоретичний альманах Грані, 19(12), 5-9. https://doi.org/10.15421/1716131
Розділ
Стаття