Роль алегорій у філософському тексті

  • A. V. Kulik Дніпропетровський національний університет ім. Олеся Гончара
Ключові слова: алегорії, філософський текст, герменевтика, історія філософії, розуміння

Анотація

Проаналізовано філософські алегорії у текстах Боеція, Дж. Віко и Д. Дидро. Систематизовано ідеї Ф. Шеллінга, Ф. Шлейєрмахера, А. Шопенгауера та інших мислителів стосовно використання алегорій у  філософських текстах. Розглянуто критику, висловлену Дж. Локком щодо використання алегорій у філософських текстах. Виділено шість концептуальних моментів, які визначають роль алегорій у філософському дискурсі. По-перше, алегорії дозволяють філософу у своїх текстах подавати загальне через особливе чи зображати особливе через загальне. По-друге, алегорія не призначена для буквального розуміння, її єдиний зміст – переносний. По-третє, в філософії алегорії використовують для того, щоб виражати поняття. По-четверте, передаючи поняття, алегорії посідають цілком законне та природне місце в інструментарії філософа. По-п’яте, для деяких філософських понять алегорія є найбільш зручним способом вираження філософської позиції. По-шосте, алегорії дозволяють філософу викладати поняття таким чином, щоб  викликати максимально сильний відгук у читача, оскільки алегорії  викликають у читача не тільки інтелектуальні розмисли, але й естетичну реакцію, що стимулює дані розмисли.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Akishina, E. O., 2009. Metafora kak forma vyrazhenija filosofskih idej [Metaphora as a form of expression of philosophical ideas]. Аvtoref. dis. na soiskanie nauch. step. kandidata filos. nauk : spec. «Ontologija i teorija poznanija». Omsk. (in Russian).

Boethius, 1990. Uteshenie filosofiej [Consolation by Philosophy]. Moscow, Nauka. (in Russian).

Vico, D., 1994. Osnovanija novoj nauki ob obshhej prirode nacij [Basics of New Science about the general nature of the nation]. Moscow, Iris. (in Russian).

Goethe, J., 1964. Maksimy i razmyshlenija [Maximums and Reflections]. Izbrannye filosofskie proizvedenija [Selected Philosophical Works]. Moscow, Nauka, 314 – 377. (in Russian).

Diderot, D., 1986. Progulka skeptika, ili Allei [Walk of the skeptic or Allei]. Sochinenija v dvuh tomah. V.1. Moscow, Mysl’, 199 – 265. (in Russian).

Cohen, M., Nagel, E., 2010. Vvedenie v logiku i nauchnyj metod [Introduction to Logic and Scientific Method]. Cheljabinsk. (in Russian).

Locke, J., 1985. Opyt o chelovecheskom razumenii [Essay on Human Understanding]. Sochinenija in 3 v. V. 1. Moscow, Mysl’. 78–582. (in Russian).

Titar’, E. V., 2014. Simvolika theatrum mundi i allegorii hristianskogo duhovnogo rosta v filosofskoj antropologii G. Skovorody [Symbols of Theatrum mundi and allegories of the Christian spiritual growth in G. Skovoroda’s philosophical anthropology]. Nauchnye vedomosti Belgorodskogo gosudarstvennogo universiteta. Serija: Filosofija. Sociologija. Pravo. № 9 (180). – Vol. 28. 105–110. (in Russian).

Schelling, F. V., 1966. Filosofija iskusstva [Philosophy of art]. Moscow, Mysl’. (in Russian).

Schleiermacher, F., 2004. Germenevtika [Hermeneutics]. St. Petersburg, Evropejskij Dom. (in Russian).

Schopenhauer, A., 1992. Mir kak volja i predstavlenie [The World being the Will and Representation]. Sobr. soch. v pjati tomah. T. V. Moscow, Moskovskij Klub. (in Russian).

Lerer, S., 2014. Boethius and Dialogue: Literary Method in the “Consolation of Philosophy”. Princeton University Press.

MacCaffrey, I. G., 2015. Spenser’s Allegory: The Anatomy of Imagination. Princeton University Press.

Seigel, J. E., 2015. Rhetoric and Philosophy in Renaissance Humanism. Princeton University Press.


Переглядів анотації: 247
Завантажень PDF: 126
Опубліковано
2016-10-07
Як цитувати
Kulik, A. V. (2016). Роль алегорій у філософському тексті. Науково-теоретичний альманах Грані, 19(11), 84-88. https://doi.org/10.15421/1716125
Розділ
Стаття