«Золотий вік святоотцівської писемності»: грекомовний патристичний дискурс IV–VI ст.

  • Д. С. Верланов Полтавський національний технічний університет ім. Юрія Кондратюка
Ключові слова: гносеологія, Святе Письмо, Святе Передання, морально-аскетична література, аріанство, тріадологія, самопізнання, дар розсудливості

Анотація

Період грекомовної патристики з IV по VI століття – це важливий етап доктринального становленняі укріплення християнської Церкви. На початку IV століття в Римській імперії відбуваються важливісоціально-політичні зміни, що позитивно позначилися на творчій роботі богословської думки. Духовнаінтуїція Отців Церкви в пошуках відповідей на актуальні питання свого часу, спираючись на Божествен-не Об’явлення виражене у Священній Традиції й Святому Письмі, побудувала догматичну систему ізалишила нам значну богословсько-філософську та морально-аскетичну спадщину. У статті здійсненоспробу визначити витоки святоотцівської думки та її головні напрямки. Проаналізовано процес розв’я-зання складних філософсько-теологічних питань, з метою виявити їх гносеологічну складову.З’ясовано, що головною передумовою пізнання, згідно Отцям Церкви, є катарсис – духовне очищен-ня від гріха й пристрастей через дотримання Божих заповідей, аскетичного вдосконалення та самокон-тролю. Джерела знання про Бога існують двох видів: природне (пізнання Бога з навколишнього світу)і надприродне (Божественне Об’явлення). Процес пізнання Бога через Його творіння також відбуваєть-ся двома шляхами: чуттєвим і умоглядним. Чуттєвий дозволяє людині пізнавати Бога з навколишньогосвіту, проте цей шлях не є досконалим і має свої обмеження. Інша річ – умоглядне пізнання, коли людинаумними силами душі занурюється в безтілесне. До цього виду належить самопізнання, тобто споглядан-ня своєї душі, яка створена за образом і подобою Божою.Результатом внутрішнього вдосконалення є здібність розрізняти природу речей, яку святі Отці на-звали «διάκρισις». Цей дар має релігійно-інтуїтивний характер і допомагає людині у самопізнанні, ро-зрізненні добра і зла, а також правильному розумінні Божої волі. Володіючи цим даром, християнинправильно оцінює свої сили і правильно обирає засоби на шляху до спасіння.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

2. Болотов В. В. Лекции по истории Древней Церкви / В. В. Болотов // Том 3: История Церкви в период Вселенских
Соборов. – Санкт-Петербург: Типография М. Меркушева, 1913. – 341 с.
3. Бриллиантов А. И. Лекции по истории древней Церкви / А. И. Бриллиантов. – М.: Директ-Медия,
2014. – 441с.
4. Добротолюбие: дополненное. В 5 т. – М.: Сибирская Благозвонница, 2010. – 320 с.
5. Карташев А. В. Вселенские соборы / А. В. Карташев. – М.: Эксмо, 2006. – 393 с.
6. Лосский В. Н. Боговидение / В. Н. Лосский. – М.: ООО «Издательство АСТ», 2006. – 759 с.
7. Мейендорф И., прот. Введение в святоотеческое богословие / И. Мейендорфю – Изд. 4-е, испр. и доп. – Киев:
храм прп. Агапита Печерского, 2002. – 360 с.
8. Морескини К. История патристической философии / К. Морескини. – M.: Издательство «Греко-латинский каби-
нет Ю. А. Шичалина», 2011. – 864 с.
9. Сидоров А. И. Святоотеческое наследие и церковные древности / А. И. Сидоров // Том 1: Святые отцы в истории
Православной Церкви (работы общего характера). – М.: Сибирская Благозвонница, 2011. – 432 с.
10. Спасский А. А. История догматических движений в эпоху Вселенских соборов / А. А. Спасский. –
М.: Директ-Медия, 2015. – 898 с.
11. Флоровский Г. В. Восточные Отцы VI-го века: (Из чтений в Православном Богословском институте в Париже) /
Г. В. Флоровский. – Париж, 1931. – 240 с.
12. Aristotle. Ethica Nicomachea, Edited by Ingraham Bywater. Scriptorum Classicorum Bibliotheca Oxoniensis / Aristotle.
– Oxford: Clarendon Press, 1894. – 272 p.
13. Athanasius Alexandrinus. Oratio sive contra gentes / Alexandrinus Athanasius // Patrologiae Cursus Completus. Series
Graeca. – Vol. 25b. – Col. 3-96. – Paris, 1884.
14. Athanasius Alexandrinus. Orationes adversus Arianos / Alexandrinus Athanasius // Patrologiae Cursus Completus.
Series Graeca. – Vol. 26. – Col.12-525. – Paris, 1857.
15. Basilius Caesariensis. Contra Eunomium / Caesariensis Basilius // Patrologiae Cursus Completus. Series Graeca. – Vol.
29b. – Col. 497-773. – Paris, 1857.
16. Basilius Caesariensis. Homiliae et sermones / Caesariensis Basilius // Patrologiae Cursus Completus, Series Graeca. –
Vol. 31. – Col. 163-618. – Paris, 1885.
– Col. 393-1252. – Paris, 1885.
18. Gregorius Nazianzenus. Orationes / Nazianzenus Gregorius // Patrologiae Cursus Completus. Series Graeca. – Vol. 36.
– Col. 5-664. – Paris, 1885.
19. Gregorius Nazianzenus. Epistolai / Nazianzenus Gregorius // Patrologiae Cursus Completus. Series Graeca. –
Vol. 37. – Col. 21-387. – Paris, 1862.
20. Gregorius Nazianzenus. Poemata historica / Nazianzenus Gregorius // Patrologiae Cursus Completus. Series Graeca. –
Vol. 37. – Col. 969-1451. – Paris, 1862.
21. Gregorius Nyssenus. Comentarius in Canticum Canticorum / Nyssenus Gregorius // Patrologiae Cursus Completus.
Series Graeca. – Vol. 44. – Col. 755-1120. – Paris, 1863.
22. Joannus Chrysostomus. Ejusdam de Incomprehsibili contra Anomoeos, absente Episcop / Chrysostomus Joannus //
Patrologiae Cursus Completus. Series Graeca. – Vol. 48. – Col. 701-813. – Paris, 1862.
23. Joannus Chrysostomus. Homiliae XXV in quaedam loca Novi Testamenti / Chrysostomus Joannus // Patrologiae Cursus
Completus. Series Graeca. – Vol. 51. – Col. 17-388. – Paris, 1862.
24. Joannus Chrysostomus. Sermones octo in Genesim / Chrysostomus Joannus // Patrologiae Cursus Completus. Series
Graeca. – Vol. 54. – Col. 581-630. – Paris, 1862.
25. Joannus Chrysostomus. Expositio in Psalmos / Chrysostomus Joannus // Patrologiae Cursus Completus. Series Graeca.
– Vol. 55. – Col. 35-527. – Paris, 1862.
26. Joannus Chrysostomus. Commentarius in Sanctum Matthaeum Evangelistam / Chrysostomus Joannus // Patrologiae
Cursus Completus. Series Graeca. – Vol. 57. – Col. 21-472. – Paris, 1862.
27. Joannes Climacus. Scala Paradisi / Climacus Joannes // Patrologiae Cursus Completus. Series Graeca. – Vol. 88. –
Col. 631-1165. – Paris, 1860.
28. Publius Virgilius Maronis. Bucolica, Georgica, et Æneis: Virgil. – Boston: James Munroe & Company, 1857. – 600 p.
29. SS. Macarii ambo, Aegyptius et Alexandrinus. Homiliae // Patrologiae Cursus Completus. Series Graeca. –
Vol. 34. – Col. 449-821. – Paris, 1903.
30. Αραμπατζής Χ. Α. Χριστιανική γραμματεία και ερμηνεία Πατέρων. – 1η έκδ. – Θεσσαλονίκη: Βάνιας, 2013. – 808 σ.
31. Δεσπότης Σ. Ο κώδικας των Ευαγγελίων / Εισαγωγή στα Συνοπτικά Ευαγγέλια και Πρακτική Μέθοδος Ερμηνείας τους.
– Αθήνα: Ἐκδόσεις «Άθως», 2007. – 492 σ.
32. Μουτσούλας Η. Δ. Εισαγωγή εις την Πατρολογίαν. – 1η έκδ. – Αθήνα: Γρηγόρη, 2009. – 246 σ.
33. Νικολαΐδης Α. Β. Άκρα και μεσότητες / Από τήν αριστοτελική στην πατερική μεσότητα. – Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη,
2003. – 320 σ.
34. Παναγοπούλου Ι. Εισαγωγή στην Καινή Διαθήκη. – Αθήνα: Ἐκδόσεις «Ακρίτας», 1994. – 472 σ.
35. Παπαδόπουλος Γ. Σ. Πατρολογία (Δεύτερος τόμος) Εισαγωγή Δ΄ αιώνας / Έκδοση Β΄. – Αθήνα, 1999. – 768 σ.
36. Τσάμης Δ. Γ. Εκκλησιαστική γραμματολογία και κείμενα πατερικής γραμματείας: Από την αποστολική εποχή μέχρι το
τέλος της βυζαντινής περιόδου. – 1η έκδ. – Θεσσαλονίκη: Πουρναράς Π. Σ., 2008. – 692 σ.
37. Φειδάς Β. Ι. Εκκλησιαστική Ιστορία Α΄ / Από την Εικονομαχία μέχρι τη Μεταρρύθμιση / Έκδοση Γ΄. – Αθήναι: Ἐκδόσεις
«Διήγηση» 2002. – 992 σ.
38. Φίλος Σ. Πατρολογία: Πατέρες της εκκλησίας από τους τέσσερις πρώτους αιώνες. – 1η έκδ. – Αθήνα: Πέργαμος, 2003. – 80 σ.
39. Χρήστου Π. Κ. Εισαγωγή στην ελληνική πατρολογία. – Θεσσαλονίκη: Κυρομάνος, 2003. – 155 σ.

Переглядів анотації: 285
Завантажень PDF: 208
Опубліковано
2019-06-28
Як цитувати
Верланов, Д. С. (2019). «Золотий вік святоотцівської писемності»: грекомовний патристичний дискурс IV–VI ст. Науково-теоретичний альманах Грані, 22(6), 22-30. https://doi.org/10.15421/171960
Розділ
Стаття