Соціально-філософські засади театралізації політичної сфери

  • Lada Prokopovych Одеський національний політехнічний університет
Ключові слова: політика, театральність, гра, перформанс, ритуал, карнавал, маскарад, імідж, соціальні комунікації

Анотація

Мета дослідження – виявлення і осмислення соціально-філософських засад театралізації політичної сфери. Виходячи з гіпотези про те, що театралізація сприяє підвищенню ефективності комунікацій в сфері політики, в якості методологічної стратегії дослідження обрано концепцію театральності соціокомунікативних проявів культури (на базі методів соціокультурного аналізу). Цей підхід дозволив з’ясувати, що поєднання в політичних «виставах» елементів гри, перформансу, ритуалу, карнавалу, маскараду сприяє: приверненню уваги опонентів; демонстрації солідарності із протестним рухом; формуванню іміджу відповідно до ролі / амплуа, яку політик виконує у політичному «театрі»; створенню додаткових каналів комунікації політика із «публікою» (народом, електоратом). В якості одного з таких каналів розглядаються костюмні прикраси і аксесуари, які є не лише доповненням до іміджу політика, а й важливим елементом драматургії. Дозволяючи заміняти пряме повідомлення на знаково-символьну форму, прикраси сприяють наданню процесу комунікації ігрового, театрального формату. Це, з одного боку, пожвавлює процес спілкування політика із «публікою», сприяє розширенню аудиторії, але, з іншого боку – привносить в процес передачі інформації елемент інтерпретації. Цією обставиною активно користуються мас-медіа, посилюючи свою роль у політичному «театрі». З’ясовано також, що певною мірою театральність завжди була притаманна політиці. Проте театральне не завжди в ній превалює: прагнення до театралізації зростає по мірі розділення політичної сфери на публічну і «приховану». Посилення театральних проявів у сучасній політичній сфері вказує на те, що саме така тенденція набуває розвитку в соціальних відносинах. Це в свою чергу обумовлює появу нових технологій і форматів комунікації в системі «влада – суспільство».

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

1. Bakanursky, A.G. (2013). Zhizn’, igra, teatral’nost’: issledovanie v trokh aktakh s prologom i epiligom [Life, play, theatricality: a study in three acts with a prologue and epilogue]. Kherson [in Russian].
2. Bakanursky, A.G. (2015). Teatr kak eskeyp: issledovatel’skiy ocherk [Theater as an escape: a research essay]. Kherson [in Russian].
3. Bakerkina, O.A. (2012). Moda i teatr: grani vzaimideystviya [Fashion and theater: the face of interaction]. Ekaterinburg [in Russian].
4. Bashtannyk, O.V. (2018). Problema vykryvlennia kommunikatsii v upravlinskykh vidnosynakh ta vidtvorennia politychnoho poriadku [Problem of miscommunication in management relations and reconstitution of the political order]. Scientific and theoretical almanac “Grani”, 21(7), 17-23. DOI: 10.15421/171889 [in Ukrainian].
5. Veletskaya, N.N. (1978). Yazycheskaya simvolika slavyanskikh arhaicheskikh ritualov [The pagan symbolism of the Slavic archaic rituals]. Moscow [in Russian].
6. Voronkova, A.I. (2018). Protesty i moda v suchasnomu suspilstvi: politolohichnyi vymir [Protests and fashion in modern society: political science]. Scientific and theoretical almanac “Grani”, 21(11), 40-46. DOI: 10.15421/1718150 [in Ukrainian].
7. Evreinov, N.N. (2003). Teatr kak takovoy [The theater itself]. Odessa [in Russian].
8. Ilynitskaya, U.V. (2009). Performansna komunikatsiya yak politychna tekhnolohiya ta skladova imidzhevoyi PR-stratehiyi zbroynykh syl [Performance communication as a political technology and component of the image PR-strategy of the armed forces]. Viys’kovo-naukovyy visnyk, 12, 189-200 [in Ukrainian].
9. Kalnitskaya, E.Ya. (2018). Teatral’naya rezhissura kak metod dizaynerskogo proektirovaniya muzeynogo prostranstva [Theatrical staging as a method of museum space disigner’s projecting]. Vestnik Saint-Petersburg university, 8 (3), 480-507. DOI: 10.21638/11701/spbu15.2018.309 [in Russian].
10. Kostelniuk, M.M. (2018). Manipuliatsiini tekhnolohoi v politichnykh protsesakh: terminolohichnyi instrumentarii [Manipulation technologies in political process: terminological tools]. Scientific and theoretical almanac “Grani”, 21(5), 123-132. DOI: 10.15421/171877 [in Ukrainian].
11. Melyakova, Ju.V. (2018). Buttya prava ta buttya u pravi: vid performatyvu do performansu [The being of law and the being in the law: from performative text to performance]. The Bulletin of NLU “Law Academy named Yaroslav the Wise, 1 (36), 90-113. DOI: 10.21564/2075-7190.36.123267 [in Ukrainian].
12. Napso, M.D. (2015). Obshchestvo potrebleniya i teatralizatsiya sovremennoy zhizni [Consumer society and theatricalization of modern life]. Psychology and Psychotechnics, 12, 1214-1219.
DOI: 10.7256/24540722.2015.12.17375 [in Russian].
13. Potseluev, S. (2010). Dialog i kvazidialog v kommunikativnykh teoriyakh demokratii [Dialogue and quasi-dialogue in communicative theories of democracy]. Rostov na Donu: SKAGS [in Russian].
14. Prokopovich, L.V. (2018). Issledovaniye kostyumnykh ukrasheniy i aksessuarov kak sredstv kommunikatsii v politicheskom “teatre” [Study of jewelry and accessories as a means of communication in a political “theater”]. ScienceRise, 1, С. 16-19. DOI: 10.15587/2313-8416.2018.121879 [in Russian].
15. Prokopovich, L.V. (2018). “Teatr” blazniv yak fenomen yevropeis’koyi kul’tury [“Theater” of cliwns as a phenomenon of European culture]. Science and Technology of the Present Time: Priority Development Directions of Ukraine and Poland: Intrnational Multidisciplinary Conference (Wolomin, Republic of Poland, 19-20 October 2018). Wolomin, 176-178 [in Ukrainian].
16. Prokopovich, L.V. (2017). Teatralizatsia sotsiokul’turnoy kommunikatsii: metodologicheskoe obosnovaniye issledovatel’skogo podkhoda [Theatricalization of sociocultural communication: methodological substantiation of the research approach]. ScienceRise, 7, 29-32. DOI: 10.15587/2313-8416.2017.106701 [in Russian].
17. Prokopovich, L.V. (2016). Visualizatsiya kul’turnoy identichnosti posredstvom kostyumnykh ukrasheniy kak forma teatralizatsii povsednevnosti [Visualization of cultural identity through costume jewelry as a form of theatricality of everyday life]. ScienceRise, 11, 15-19. DOI: 10.15587/2313-8416.2016.82838 [in Russian].
18. Prokopovich, L.V. (2010). Ekspkuatatsiya arkhetipa Dreva zhizni v politicheskikh PR-tekhnologiyakh [Exploitation of the archetype of the Tree of Life in political PR-technologies]. Arcadia, 3, 21-24 [in Russian].
19. Rusakova, O.F. (2014). Kommunikativnyye strategii performativnogo diskursa [Communicative strategies of performance discourse]. Discourse-Pi, 12-14 [in Russian].
20. Skalatskaya, H.V. (2016). Sotsial’no-filosofs’kyy analiz brendu odyahu: ukrayins’kyy kontekst[Social and philosophical analysis of brand clothes: the Ukrainian context]. Scientific and theoretical almanac “Grani”, 19 (7), 30-35. DOI: 10.15421/171629 [in Ukrainian].
21. Khoma, N.M. (2014). Politychnyy perfomans yak postmoderna forma sotsial’noho protestu [Political performance as a postmodern form of social protest]. National Technical University of Ukraine Journal Political science. Sociology. Law, 1, 18-22 [in Ukrainian].
22. Neuman, R., Marcus, G. & Mackuen, M. (2007). The Affect Effect. Dynamics of emotion in political thinking and behavior. Chicago: The University of Chicago Press.

Переглядів анотації: 319
Завантажень PDF: 265
Опубліковано
2019-02-28
Як цитувати
Prokopovych, L. (2019). Соціально-філософські засади театралізації політичної сфери. Науково-теоретичний альманах Грані, 22(2), 48-58. https://doi.org/10.15421/171922
Розділ
Стаття