Втілення в радянському художньому кіно образів «ворога» та «героя» періоду Української революції 1917-1921 рр.

  • A. М. Pyzhyk Київський національний університет імені Тараса Шевченка
Ключові слова: кінематограф, імагологія, художній фільм, радянська влада, УРСР, С. Петлюра, О. Довженко

Анотація

Проаналізовано втілення в радянських художніх фільмах 1920-х – 1950-х рр. образів «ворога» та «героя» доби Української революції. Спираючись на підходи історичної імагології, відображено специфіку формування та пропагування кінематографічних образів, тематично пов’язаних із 1917–1921 рр. Підкреслено, що на думку партійних ідеологів кінематограф мав стати знаряддям поширення комуністичної ідеології та формування в суспільстві уявлень про революційне минуле. Встановлено, що зображення революційних подій через призму ідеологічних вимог влади було одним із провідних напрямків радянського кінематографа. Фільми різних жанрів відображали боротьбу більшовиків за встановлення та утримання влади у 1917–1921 рр., формували у глядачів стійкі візуальні образи «ворога» революції та «героя». З’ясовано, що ці образи мали відмінне змістове наповнення та екранне втілення у різні періоди розвитку радянського кінематографа. Так, у 1920-х роках у художніх фільмах «Остап Бандура» (1924 р.), «Пілсудський купив Петлюру» (1926 р.), «Два дні» (1927 р.), «Звенигора» (1927 р.), «Арсенал» (1929 р.) та ін. «ворогів» представляли підступними, продажними, безжальними і водночас жалюгідними та комічними. «Герої», не дивлячись на непривабливий зовнішній вигляд, показані близькими до глядача та переконаними в перемозі під час боротьби за революційну правду. У 1930-х роках, в умовах сформованої тоталітарної системи, протилежні образи зазнають певних змін і отримують додаткові риси. Так, у фільмах «Щорс» (1939 р.) та «Вершники» (1939 р.) «вороги» все більш скритні та лицемірні, а «герої» – відверті, цілеспрямовані, прямолінійні, впевнені в рішеннях і діях партійного керівництва. Встановлено, що головним персоніфікованим «ворогом» у радянському художньому кіно довоєнної доби став Симон Петлюра. У роки німецько-радянської війни та в післявоєнний період у фільмах «Олександр Пархоменко» (1942 р.) та «Правда» (1957 р.) «ворогів» зображували менш емоційно, але більш зневажливо – як невпевнених і безвольних, а революційних «героїв», навпаки – свідомими, врівноваженими, які діють за планом, розробленим вождями комуністичної партії. Доведено, що впродовж всього існування радянського кінематографа, протиставлення образів «ворога» і «героя» дозволяло показати неминучість поразки українських національних сил і перемоги більшовиків.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

1. Avenarius, H.A. (1936). Problema khudozhnoho obrazu u filmakh O. P. Dovzhenka [The problem of artistic image in the films of O. P. Dovzhenko]. Kino, 4, 18-23 [in Ukrainian].
2. Bazhan, M. (1927). Lehendy ta istoriia [Legends and History]. Kino, 2, 21-22 [in Ukrainian].
3. Bezklubenko, S.D. (2001). Ukrainske kino: nacherk istorii [Ukrainian Cinema: The Review of History]. KNUKiM, Kyiv
[in Ukrainian].
4. Berest, B. (1962). Istoriia ukrainskoho kina [The History of Ukrainian Сinema]. New York: Naukove tovarystvo im. T. Shevchenka [in Ukrainian].
5. Briukhovetska, L.I. (2013). «Zvenyhora»: ovolodinnia istorychnym chasom [«Zvenigora»: comes over the historical time]. Kinorezhyser svitovoi slavy. Kyiv: Lohos [in Ukrainian].
6. Briukhovetska, L.I. (2016). Davnia i suchasna Ukraina v kino Polshchi [Ancient and contemporary Ukraine in the films of Poland]. Kino–Teatr, 3, 15-18 [in Ukrainian].
7. Briukhovetska, L.I. (2014). Naitsikavisha istoriia v Yevropi. Ekranni versii. [The most interesting story in Europe. On-screen version]. Kyiv: Zadruha [in Ukrainian].
8. Boytsov, M.A., & Uspienskiy, F.B. (Eds.) (2010). Vlast i obraz. Ocherki potestarnoi imagologii [The Power and the Image. The Reviews on Potestary Imagology]. Saint Petersburg: Alateya [in Russian].
9. Hoseiko, L. (2005). Istoriia ukrainskoho kinematohrafu: 1896–1995 [The History of Ukrainian Cinematography: 1896–1995]. Kyiv: KINO-KOLO [in Ukrainian].
10. Hridasov, P. (1938). Obraz Lenina v kino [The image of Lenin in films]. Radianske kino, 2, 7-12 [in Ukrainian].
11. Zhukova, A.E., & Zhurov, H.V. (1959). Ukrainske radianske kinomystetstvo. 1930-1941 [The Ukrainian Soviet Cinematic Art. 1930-1941]. Kyiv: Vydavnytstvo akademii nauk URSR [in Ukrainian].
12. Savchenko, Ya., Bazhan, M., Yakubovskyi, M., Dovzhenko, O., & Khmuryi, V. (1928). Zvenyhora: zbirnyk [Zvenуgora: the collection]. Kyiv: VUFKU [in Ukrainian].
13. Illiashenko, V. (2004). Istoriia ukrainskoho kinomystetstva [The History of the Ukrainian Cinematic Art]. Kyiv: «VIK» [in Ukrainian].
14. Skrypnyk, H. (Ed.) (2016). Istoriia ukrainskoho kino [The History of the Ukrainian Cinema]. (Vols. 2). Kyiv: NAN Ukrainy; IMFE M. T. Rylskoho [in Ukrainian].
15. Levchuk, T.V., Buriak, B.S. et al. (Eds.). (1986). Istoriia ukrainskoho radianskoho kino [The History of the Ukrainian Soviet Cinema]. (Vols. 3). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
16. Korniienko, I.S. (1959). Ukrainske radianske kinomystetstvo. 1917–1929. [The Ukrainian Soviet Cinematic Art. 1917–1929]. Kyiv: Vydavnytstvo akademii nauk URSR [in Ukrainian].
17. Kotova, S. (2015). «Obraz chuzhoho» i «obraz voroha»: «imaholohiia» v suchasnykh mizhdystsyplinarnykh humanitarnykh doslidzhenniakh [The image of «Other» and the image of «Enemy»: the «imagology» in the contemporary interdisciplinary humanities works]. Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. History, 4, 20-24
[in Ukrainian].
18. Kuziuk, O.M. (2010). Ukrainske radianske kino 1930-kh rokiv: suspilno-politychnyi aspect [The Ukrainian Soviet Cinema of 1930th: the social and political aspects]. Gileya, 41(11), 123-128 [in Ukrainian].
19. Yevsieiev, O.I. (Ed.). (1959). Kulturne budivnytstvo v Ukrainskii RSR. Vazhlyvishi rishennia Komunistychnoi partii i Radianskoho uriadu 1917–1959 rr. [The cultural building in Ukrainian SSR. The main decisions of Communist Party and Soviet government from 1917–1959]. (Vols. 2). Kyiv: Derzhavne vydavnytstvo politychnoi literatury URSR
[in Ukrainian].
20. Lunacharsky, A.V. (1965). Lunacharsky o kino: Stat’i. Vyskazyvaniya. Stsenarii. Dokumienty. [Lunacharsky about the Cinema: Articles. Speeches. Screenplays. Documents.]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
21. Sydorenko, V. et al. (Eds.) (2006). Narysy z istorii kinomystetstva Ukrainy [The Sketches from the History of Ukrainian Cinematic Art]. Kyiv: Intertekhnologiia [in Ukrainian].
22. Poltoratskyi, O. (1927). Obrazovist u kino [The Imagery in the Сinema]. Kino, 1, 12 [in Ukrainian].
23. Posokhov, S.I. (2014). Eticheskiye problemy istoricheskoy imagologii [The ethical problems of historical imagology]. Istoriohrafichni ta dzhereloznavchi problemy istorii Ukrainy. Profesiina etyka istoryka u mizhdyscyplinarnomu prostori. Dnipropetrovsk: LIRA [in Russian].
24. Prymachenko, Ya.L. (2017). Ukrainske kino 1920-h rokiv u poshukah vlasnyh tem ta smysliv [The Ukrainian Cinema of 1920th in the search of their own themes and meanings]. Ukraina Moderna: Mizhnarodnyi intelektualnyi chasopys. Retrieved from: http://uamoderna.com/md/prymachenko-ukrainian-cinema [in Ukrainian].
25. Pro tematychnyi plan. Rezoliutsiia narady pry ahitpropi TsK KP(b)U. (1928). [About the thematic plan. Resolution of the meeting at the agitprop of the Central Committee of the Communist Party (Bolshevik) of Ukraine]. Kino, 11, 16 [in Ukrainian].
26. Rosliak, R.V. (2014). Do pytannia pro ukrainizaciiu vitchyznianoi kinohaluzi (1920 – pochatok 1930-kh rokiv) [About the question of ukrainization of the domestic film industry (1920th and the beginning of 1930th )]. Studii mystetstvoznavchi, 1, 128-134 [in Ukrainian].
27. Rosliak, R.V. (2014). Tematychne planuvannia yak zasib upravlinnia ukrainskym kinematohrafom (z dosvidu 20-kh rokiv XX stolittia) [The thematic planning as a cinema management method (from the experience of 1920th)]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstva, 2, 271-275 [in Ukrainian].
28. Setar, V. (1926). «P.K.P.» [«P.K.P. »]. Kino, 8, 15-17; 20 [in Ukrainian].
29. Trymbach, S.V. (2016). Kino, narodzhene Ukrainoiu. Albom antolohii ukrainskoho kino [The Cinema, born in Ukraine. The Album of Anthology of the Ukrainian Cinema]. Kyiv: Tekhnika [in Ukrainian].
30. Trotskiy, L.D. (1923). Tserkva, vodka i kinematograf [The Church, Vodka and Cinematograph]. Pravda, 154, July 12 [in Russian].
31. Faizulin, Ya. (n.d.) Dokumenty z arkhiviv rozkryvaiut zakadrovi taiemnytsi filmu-agitky «PKP» – «Pilsudskyi kupyv Petliuru» [The documents from the archives reveal a backstage secret of the prop film «PBP» – «Piłsudski bought Petlura»] Retrieved from http://www.memory.gov.ua/publication/dokumenti–z–arkhiviv–kgb–rozkrivayut–zakadrovi–taemnitsi–filmu–agitki–pkp–pilsudskii–kup [in Ukrainian].
32. Cherniak, Ye. (1929). «Arsenal» [«Arsenal»]. Kino, 1, 4-5 [in Ukrainian].
33. Shuhai, M. (1926). «Trypilska trahediia» [Trypillia tragedy]. Kino, 4, 11-12 [in Ukrainian].
34. VUFKU. (1928). Shcho robytyme ukrainske kino 1928-1929 roku. Oriientovanyi tematychnyi plan VUFKU [What will Ukrainian cinema perform in 1928-1929. Oriented thematic plan of the VUFKU]. Kino, 9, 17-24 [in Ukrainian].
35. Solntseva, Yu.I., & Derevianko, T.T. (Eds.) (1984). «Shchors»: Zbirnyk [«Shchors»: The Collection]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
36. Yanchuk, O. (2017). «My khochemo pokazaty liudiam, shcho Petliura – tse ne bandyt, yak stverdzhuvala radianska propahanda, a spravzhnii ukrainskyi lider» [We want to show people that Petlura was not an outlaw, as Soviet propaganda claimed, but a real Ukrainian leader]. Chas i podii. Molodizhne perekhrestia, 309, June 22 [in Ukrainian].

Переглядів анотації: 401
Завантажень PDF: 555
Опубліковано
2018-07-05
Як цитувати
PyzhykA. М. (2018). Втілення в радянському художньому кіно образів «ворога» та «героя» періоду Української революції 1917-1921 рр. Науково-теоретичний альманах Грані, 21(6), 28-38. https://doi.org/10.15421/171881
Розділ
Стаття