Вплив статусів припису на інтенсивність навчальної практики студентів

  • Р. І. Борисов Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
  • І. І. Шеремет Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
Ключові слова: аскриптивні статуси, вища освіта, професійна соціалізація, освітні практики, конструктивістський структуралізм, студентоцентрована освіта

Анотація

У статті досліджується вплив аскриптивних статусів студентів на хід їхньої професійної соціалізації. Роз-глянуто ознаки гетерогенності студентства як соціально-демографічної групи. Автори розглядають аскриптивністатуси як соціальні ознаки, що можуть обмежувати доступ студентів до здобуття вищої освіти. Зазначаєтьсянизка аскриптивних статусів, що можуть мати обмежуючий вплив, а саме: стать, економічний та культурний ка-пітали сім’ї, місце проживання перед вступом до закладу вищої освіти. Серед чинників професійної соціалізаціїзазначаються статусні позиції студентів, освітні диспозиції, зміст і спрямованість навчального процесу. Навчан-ня студентів у ЗВО розглядається крізь призму набуття компетентностей, які вони отримують унаслідок реалі-зації освітніх практик. Професійна соціалізація розглянута як процес набуття професійних компетентностей упроцесі виконання освітніх практик. Поняття освітньої практики застосовується з позиції конструктивістськогоструктуралізму П. Бурдьє та визначається як рутинізовані, неусвідомлені акти, що повторюються в часі, та спря-мовані на реалізацію стратегій ціледосягнення у певній сфері соціальної дійсності. Визначення ступеню впливуаскриптивних статусів на процес професійної соціалізації у ЗВО автори здійснюють за допомогою результатівкількісного опитування українських студентів (дослідження проведено у 2014/2015 рр., усього опитано 797 сту-дентів українських ЗВО та 417 студентів польських ЗВО). Проаналізовано зв’язок між інтенсивністю освітніхпрактик, що сприяє залученості до навчального процесу, та академічною успішністю. З’ясовано та схарактери-зовано наявність ієрархії освітніх практик з позиції їхньої результативності. Автори доходять висновку щодонаявності залежності між аскриптивним статусним набором студентів та ступенем інтенсивності їхньої про-фесійної соціалізації. Виявлено найбільшу «капіталомістськість» культурного капіталу сім’ї студентів порівня-но з іншими їхніми аскриптивними статусами.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

1. Ames, C., & Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Students’ learning strategies and motivation
processes. Journal of educational psychology, 80(3), 260.
2. Archer, M., & Lemert, C. (2002). Being human: The problem of agency. INTERNATIONAL REVIEW OF MODERN
SOCIOLOGY, 30(1).
3. Bauman, Z. (2003). Intimations of postmodernity. London: Routledge.
4. Bakirova, V. S. (Ed.). (2015). Bar’ery modernizacii vysshej shkoly Ukrainy [Barriers to the modernization of higher
education in Ukraine]. Kharkiv.: HNU imeni V.N. Karazina [in Russian].
5. Lipset, S. (2018). Social mobility in industrial society. London: Routledge.
6. Blau, P. M., & Duncan, O. D. (1967). The American occupational structure. New York : Wiley
7. Borysov, R. I., & Sheremet, I. I. (2013). Socialjno-demoghrafichni chynnyky profesijnoji socializaciji studentiv
[Socio-demographic factors of professional socialization of students]. Visnyk Kharkivsjkogho nacionaljnogho
universytetu imeni V. N. Karazina. Sociologhichni doslidzhennja suchasnogho suspiljstva: metodologhija, teorija,
metody, 30, 186-194 [in Ukrainian].
8. Borisov, R., & Sheremet, I. (2014). Uchebnye praktiki shkol’nikov Har’kovshhiny: pokazateli, dinamika, faktory
aktualizacii [Educational practices of students in Kharkov region: indicators, dynamics, factors of actualization].
Ukrajinsjkyj sociologhichnyj zhurnal, 1-2, 70-78 [in Russian].
9. Bourdieu, P. (2016). Choses dites. Minuit.
10. Bourdieu, P. (2007). Reproduction elements for a theory of the educational system. M.: Prosveshhenye [in Russian].
11. Deyneko, O. (2013). Proressional risks of modern students as a component of a risk society: risks peculiarities of
the professional existence phases. Ukrainian society, 4 (47), 26-38.
12. DiMaggio, P. (1982). Cultural Capital and School Success: The Impact of Status Culture Participations on the
Grades of U.S. High School Students. American Sociological Review, 47 (2), 189-201.
13. Dyurkgeym, E. (1996). O razdelenii obschestvennogo truda [On the division of social labor]. Moskva: Kanon [in
Russian].
14. Foladar, I. (1969). A Clarification of “Ascribed Status” and “Achieved Status”. The Sociological Quarterly, 10
(1), 53-61.
15. Goldtorpe, J. & Erikson, R. (1992). The Constant Flux Oxford: Clarendon Press.
16. Goode, W. (1957). Community Within a Community: the Professions. Sociological Perspectives on Occupations
American Sociological Review, 22 (2), 194-200.
17. Hall, R. (1983). Theoretical Trends in the Sociology of Occupations Sociological Quart. Retrieved from: http://
www.jstor.org/stable/2088857.
18. Vpliv sotsialno-ekonomichnogo seredovischa na rezultati navchannya uchniv (vihovantsiv) zagalnoosvitnih
navchalnih zakladiv [Influence of socio-economic environment on the results of education of pupils of secondary
schools]. (2016). Institut osvitnoyi analitiki. Retrieved from: http://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2017/01/
zvit_oputyv_2016.pdf [in Ukrainian].
19. Kerckhoff, A. (1976). The Status Attainment Process: Socialization or Allocation? Social Forces, 55 (2), 368-381.
20. Konstantinovskiy, D., & Popova, E. (2015). Molodezh, ryinok truda i ekspansiya vyisshego obrazovaniya [Youth,
labor market and expansion of higher education]. Sotsiologicheskie Issledovaniya (11), 37-48 [in Russian].
21. Maloshonok, N., & Semenova, T., & Terentev, E. (2015). Uchebnaya motivatsiya studentov rossiyskih vuzov
[Academic Motivation among Students of Russian Higher Education Establishments: Introspection]. Vozmozhnosti
teoreticheskogo osmyisleniya. Voprosyi obrazovaniya (3), 93-121 [in Russian].22. Nock, S., & Rossi, P. (1978). Ascription versus Achievement in the Attribution of Family Social Status.
American Journal of Sociology (3), 565-590.
23. Raven, D. (2002). Kompetentnost v sovremennom obschestve: vyiyavlenie, razvitie i realizatsiya [Competence in
modern society: identification, development and implementation]. Moskva: Kogito-Tsentr [in Russian].

Переглядів анотації: 204
Завантажень PDF: 160
Опубліковано
2019-08-30
Як цитувати
Борисов, Р. І., & Шеремет, І. І. (2019). Вплив статусів припису на інтенсивність навчальної практики студентів. Науково-теоретичний альманах Грані, 22(8), 29-36. https://doi.org/10.15421/171981
Розділ
Стаття