Концептуализация роли СМИ в формировании гендерной культуры по- следних десятилетий

  • Ю. Ю. Решетньова Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна
Ключові слова: гендерна культура, кінематограф, телебачення, маскуліність, фемініність, масова культура, ідентичність

Анотація

Мета. Дослідити формування концептів ЗМІ і їх функціонування у постсучасній культурі з її безпре-цедентним впливом на міфологізацію маскулінного і фемінінного. Теоретичний базис. Гендерна куль-тура, розглянута в руслі загальної культурологічної проблематики, в даний час являє собою складнийі амбівалентний феномен, дебати навколо якого сфокусовані на питанні неоднозначних відносин міжуніверсалізмом і культурним релятивізмом. Важливо також те, що засоби масової комунікації на нашихочах змінюють усталену конструкцію гендерних концептів, активно впливаючи на гендерну ідеологіюв цілому і гендерну культуру зокрема. Актуальність даної роботи визначається і відсутністю серйозногопублічного обговорення гендерних проблем в нашій країні, і тим безпрецедентним впливом на міфо-логізацію маскулінного і фемінінного, який засоби масової комунікації демонструють останнім часом,маніпулюючи гендерними технологіями в дифузному розриві між офіційною гендерної риторикою і ре-альною ситуацією гендерної дискримінації в нашому суспільстві. Останнє ускладнюється тим важливимфактом, що кінематограф і ТБ, у величезній мірі відтіснивши літературний твір в силу свого акцентуна візуалізації, використовують політику репрезентації як політику створення, поширення і осмисленняконкретних образів реальності і відносин між ними. Наукова новизна. Візуалізація, охоплюючи всі сферимасової культури, як правило, відтворює традиційну гендерну стереотипізацію, безперечно, з деякимипостмодерністськими поправками ( «бажання», «тілесність» і т.д.). Телебачення в значній мірі є більшпрогресивним зі своїми реаліті-шоу і в цілому «reality television». Телесеріали, як правило, експлуатуючитему жіночої сексуальності, часто акцентують проблематику гендерної ідентичності, і в культових теле-серіалах останніх років ця тема активно розробляється. Культуральні наративи, які завжди були гендер-ними в силу свого акценту на візуалізації оповідань, взаємодіють з усіма актуальними межами культури.Висновки. Незважаючи на нові формулювання гендерних політик «нового» покоління початку ХХІ ст.,незважаючи на безумовні зміни загальної «картини світу», «малі наративи» маскультури, що виникли заостанні 20 років, аж ніяк не можуть зрівнятися з метанаративами попередніх тисячоліть за охопленнямаудиторії і силою їх впливу. Важливо підкреслити: масова культура, в якій ми живемо сьогодні, знахо-диться в стані трансформації, останнім визначає необхідність постійного дослідження цього складногоі амбівалентного феномену.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

2. Bacchilega C. Postmodern Fairy Tales: Gender and Narrative Strategies / C. Bacchilega. University of Pennsylvania
Press, 1999. – 208 p.
3. Bordieu P. Masculine Domination / P. Bordieu. – Stanford: Stanford University Press, 2001. – 133 p.
4. Braun V. Using thematic analysis in psychology / V. Braun, V. Clarke // Qualitative Research in Psychology. –
№ 3. – 2006. – Р. 77-101.
5. Бем С. Л. Линзы гендера. Трансформация взглядов на проблему неравенства полов / С. Л. Бем. – М.: РОС-
СПЭН, 2004. – 336 с.
6. Collins J. Goddess of Vengeance / J. Collins. – London: Simon and Schuster, 2011. – 471 p.
7. Creedon P. I. Women in Mass Communication: Challenging Gender Values / P. I. Creedon. – Sage Publications Inc.,
1989. – 464 p.
8. Власова Т. И. Формирование гендерных стереотипов в западноевропейской философии / Т. И. Власова. –
Киев: Генеза, 2007. – 296 с.
9. Власова Т. І. «Українство» у дискурсах і нарративах західноєвропейської літератури постмодерну / Т. І. Вла-
сова // Українознавчий альманах. – Випуск 20. – Київ: «Міленіум+», 2017. – С. 90-93.
10. Edwards-Jones I. Fashion Babylon / I. Edwards-Jones. – London: Corgi Books, 2007. – 378 p.
11. Freedman E. B. No Turning Back. The History of Feminism and the Future of Women / E. B. Freedman. – New
York: Ballantine Books, 2003. – 446 p.
12. Halberstam J. J. Gaga Feminism. Sex, gender, and the end of normal / J. J. Halberstam. – Boston: Beacon Press,
2013. – 157 p.
13. Забужко О. Une princesse lointaine: Леся Українка як культурно-інтерпретаційна проблема / О. Забужко //
Гендер і культура. – Київ: Факт, 2001. – С. 4-33.
14. Jameson F. Postmodernism or, the Cultural Logic of Late Capitalism / F. Jameson. – R.N.Y.: Verso, 2009. – 438 p.
15. Lauretis T. Technologies of Gender: Essays on theory, film and fiction / T. Lauretis. – Bloomington, Indianapolis:
Indiana university press, 1987. – 187 p.
16. Petrone K. Gender Politics and Mass Dictatorship: Global Perspectives / K. Petrone, J-H. Lim. – Basingstoke:
Palgrave Macmillan, 2010. – 304 p.
17. Philips A. Gender and Culture / A. Philips. – Cambridge: Polity Press, 2010. – 192 p.
18. Rich R. Chick Flicks: Theories and Memories of the Feminist Film Movement / R. Rich. – Duke University Press
Books, 1998. – 448 p.
19. Sterk H. M. Gender, Culture, and Physicality: Paradoxes and Taboos / H. M. Sterk. – Lexington: Lexington Books,
2009. – 160 p.
20. Zeisler F. Feminism and Pop Culture / F. Zeisler. – Berkeley: Seal Press, 2009. – 183 p.

Переглядів анотації: 725
Завантажень PDF: 411
Опубліковано
2019-06-28
Як цитувати
Решетньова, Ю. Ю. (2019). Концептуализация роли СМИ в формировании гендерной культуры по- следних десятилетий. Науково-теоретичний альманах Грані, 22(6), 13-21. https://doi.org/10.15421/171959
Розділ
Стаття