Культурно-історичне мислення і сприйняття майбутнього

Ключові слова: майбутнє культури, вектор культурних трансформацій, культура, культурна традиція, культурні цінності, методологія, «принцип пов’язаності» Д. С. Ліхачова

Анотація

Метою статті є, з одного боку, формулювання найбільш адекватних підходів до осмислення трансформаційних процесів сучасної культури, а з іншого − визначення ключових положень інструментарію, використовуючи який можна було б виявити тенденції майбутнього культури. На наш погляд, такого роду інструментарій може бути втілений у схемі: культурна традиція, культурний діалог і вектор культурних трансформацій. Культурна традиція визначає історичний потенціал культури, зберігаючи базові цінності існування суспільства, тим самим вказуючи шляхи її можливого розвитку. Культурний діалог визначає теперішне культури, дає можливість співіснування культур для створення єдиного культурного простору з метою збереження індивідуального в кожній культурі. Такий діалог передбачає вироблення особливих механізмів комунікації, в яких враховувалися б своєрідні елементи різних культур, а не відкидалися б як такі, що не відповідають цінностям однієї культури. Вектор культурних трансформацій виникає як результат взаємопроникнення і взаємодоповнення культурної традиції і культурного діалогу, таким чином втілюючи в собі потенціал минулого й сьогодення, забезпечуючи майбутнє. Д. С. Ліхачов сформулював можливість такого вектора через «принцип пов’язаності», який виходить з упевненості, що легше розгледіти загальні тенденції розвитку, які протягуються в далеке майбутнє, але для того, щоб протягнути дуже довгу уявну лінію в майбутнє, потрібно мати їй же досить довгу противагу в минулому − лінію настільки ж протяжну в минулих століттях. Якщо протягнути уявні лінії з минулого в сьогодення, то деякі з цих ліній виявляться настільки стійкими за своїм напрямом, що їх можна буде продовжити і в майбутнє.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

1. Berger, P. & Khantington, S. (2004). Mnogolikaia globalizatciia [Many-faced globalization]. Moscow: Aspect Press [in Russian].
2. Krymsky, S.B. & Pavlenko, U.B. (2007). Tsyvilizatsiinyi rozvytok liudstva [Civilizational development of humanity]. Kyiv: Vyd-vo «Feniks» [in Ukrainian].
3. Zinchenko, V.V. (2012) Instytutsiinyi vymir hlobalnykh suspilnykh transformatsii [The Institutional dimension of Global social transformations]. Kyiv [in Ukrainian].
4. Krymskyi, S.B. (2003). Zapyty filosofskykh smysliv [Requests for philosophical meanings]. Kyiv: Vydavets PARAPAN [in Ukrainian].
5. Shkepu, M.A. (2005). Fenomenologiia istorii v transformatciiakh kultury [Phenomenology of history in cultural transformations]. Kyiv: Vyd-vo NAU [in Russian].
6. Tishkov, V.A. (1995). Chto est Rossiia? (Perspektivy natciestroitelstva) [What is Russia? (Perspectives of nation-building)]. Questions of philosophy, 2 [in Russian].
7. Gefter, M. (1993). Istoriia − pozadi? Istorik − chelovek lishnii? [Is history behind? Is the historian an unnecessary person?]. Questions of philosophy, 9, 3-15 [in Russian].
8. Niring, S. (1998). Svoboda: obeshchanie i ugroza. Kritika kulta svobody [Freedom: a promise and a threat. Criticism of the cult of freedom]. Moscow: Prohress [in Russian].
9. Sovremennaja zapadnaja filosofija: Slovar [Modern Western Philosophy: Vocabulary]. (1998). Moscow: TON Ostozh’e [in Russian].
10. Pakhomov, N. (1992). Puti i pereputia sovremennoi tcivilizatcii [Ways and Crossroads of Modern Civilization]. Kyiv: Mezhdunarodnyi delovoi tsentr [in Russian].
11. Hawken, P., Ogilvy, J. & Schwartz, P (1982). Seven tomorrows − Toward a voluntary history. New York: Bantam.
12. Gadamer, G.-G. (1991). Aktualnost prekrasnogo [The relevance of the beautiful]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].
13. Sorokin, P.A. (2010). Glavnye tendentcii nashego vremeni [The main trends of our time]. Moscow: Nauka [in Russian].
14. Zapesotckiy, A.S. & Marinov, A.P. (2010). D.S. Likhachev: u istokov kulturologicheskoi paradigmy [D.S Likhachev: the Origins of the Cultural and Paradigm]. Social sciences and modernity, 5, 163-175 [in Russian].
15. Likhachev, D.S. (1969). Budushchee literatury kak predmet izucheniiam [The future of literature as an object of study]. New world, 9, 167-184 [in Russian].

Переглядів анотації: 206
Завантажень PDF: 118
Опубліковано
2018-03-11
Як цитувати
Forkosh, S. (2018). Культурно-історичне мислення і сприйняття майбутнього. Науково-теоретичний альманах Грані, 21(1), 30-36. https://doi.org/10.15421/17183
Розділ
Стаття